Wednesday, August 20, 2014

Mengapa Lambat itu Satu Positif?


 Tak hairan jika kebiasaan kita selalu mengeluh atau terperanjat (mungkin) akan kehidupan yang cepat berlalu, masa kian laju...

"kau tak rasa kah masa kini cepat berlalu?" kata ali dengan dahi berkerut.

"rasa tu adalah, tapi aku lagi hairan, 24 jam kan detiknya sama tapi kenapa kita rasa cepat berlalu?" aman menambah persoalan.

"ah! imaginasi kita mungkin..." ali memutuskan persoalan dengan tanda tanya.

Saya pun tak ada satu jawapan konkrit akan hal ini, ia juga dipengaruhi oleh beberapa faktor yang menyebabkan seseorang merasakan hal ini.

Persekitaran?

Rutin seharian?

Suasana?

Baru-baru ini, saya ada terbaca laman page TED di facebook. Seorang journalis ; Carl Honore berkata,

"We're hurrying through our lives, instead of actually living them. We're living the fast life, instead of the good life."
 Semasa Carl Honore membentangkan idea beliau tentang "In Praise of Slowness", beliau merasakan ada sesuatu yang tidak kena apabila beliau melaksanakan sesuatu aktiviti dalam keadaan yang tergesa-gesa ; laju. Saat beliau membacakan bedtime story kepada anaknya setiap malam, selaju mungkin ingin beliau habiskan satu buku cerita kepada anaknya; kadang-kadang ada perenggan yang beliau sengaja tinggal dan pergi ke perenggan seterusnya, asalkan beliau mampu cepat tamatkan pembacaan bedtime story kepada anaknya.

Kadang-kadang, di dunia moden kini, lebih lagi di era kurun ke-21 ini, kesemua benda ingin cepat ; pergi kerja, memasak, membeli-belah, lebih teruk lagi kita yang muslim ini, solat pun nak laju-laju.

Bukanlah nak kita katakan bahawa cepat itu suatu yang buruk, tetapi apa salahnya kita perlahankan sedikit setiap perkara yang kita lajukan itu. Kereta pun ada brek, hatta solat pun ada toma'ninah.

Slowdown!--sewaktu makan pun, dari sudut kesihatan perlulah kita mengunyah dengan perlahan, jangan gelojoh tak ingat dunia semasa makan. 

Adalah lebih baik kita mula meneliti tindakan kita saban hari. Duduk seketika--rehatkan minda dan didik jangan tergesa-gesa, sentiasa tenang dan ingat Tuhan. InsyaAllah, saya yakin, dengan perlahankan sedikit diri kita bekerja mampu menghasilkan keluaran yang sihat.

"asal kau lembap sangat nih!" marah si ali sambil mencekak pinggang.

"maaf la ali, aku malam tadi syok sangat main game sampai tidur lewat, tu yang aku lambat datang ni.." muka aman tunduk

"semalam kan aku dah syarah kat kau pasal 'perlahankan aktiviti' demi produktiviti yang baik, bukan perlahan sampai lambat datang kerja!"

Yeah, konklusinya begitulah.

Moga pembaca faham entri kali ini, mudah-mudahan.

MUHAMMAD AFIQ MD NASIR
21 Ogos 2014
Ayer Keroh, Melaka

Rujukan :
Carl Honore : In Praise of Slowness 
 

Comments
2 Comments

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...