Sunday, December 11, 2011

Teori Ekpirotik : Pengenalan dan Kewajaran Dalam Islam




LATARBELAKANG TEORI EKPIROTIK
Alam semesta ekpyrotic, atau senario ekpyrotic, adalah model kosmologi asal-usul dan bentuk alam semesta. Nama berasal dari “ekpyrosis” (Bahasa Yunani Kuno ἐκπύρωσις ekpurōsis) makna ayat “ekpyrosis” adalah kebakaran atau penggunaan "penukaran ke dalam api". Model ekpyrotic alam semesta adalah satu alternatif kepada model inflasi kosmik standard bagi alam semesta yang sangat awal. Kedua-dua model menampung Deguman Besar standard Lambda-CDM model alam semesta kita. Model ekpyrotic adalah pelopor kepada atau sebahagian daripada beberapa model kitar (Cyclic Model).

Teori Ekpirotik ini dihasilkan oleh Neil Turok dan Paul Steinhardt dan mereka mengekalkan bahawa alam semesta ini tidak bermula dengan kesingularan, tetapi datang daripada pertembungan dua bran. Pertembungan ini telah mengelakkan kesingularan pengembangan superluminal pada masa yang sama memelihara turun naik ketumpatan hampir skala bebas dan ciri-ciri lain alam semesta yang
diperhatikan. Model ekpyrotic adalah berkitar, walaupun perlanggaran antara bran jarang berlaku pada skala masa pengembangan alam semesta yang luas, rata-ratanya hampir sifat. Pemerhatian yang boleh membezakan antara model ekpyrotic dan inflasi termasuk polarisasi sinaran gelombang mikro kosmik latar belakang dan taburan kekerapan spektrum gelombang graviti. Dalam teori ini, maka satu model berjaya dihasilkan yang diberi nama Cyclic Model (Model Kitaran).

PENGENALAN CYCLIC MODEL (MODEL KITARAN)

Model Kitaran adalah beberapa model kosmologi di mana alam semesta yang tidak terhingga luasnya, memiliki kitaran yang tersendiri. Sebagai contoh, teori alam semesta yang berayun secara ringkas dipertimbangkan oleh Albert Einstein pada tahu 1930 dimana teori alam semesta yang telah mengikuti siri ayunan kekal, pada permulaan ianya dengan berlaku letupan besar-besaran (Big Bang) dan berakhir dengan tragedi yang besar (Big Crunch) ; Sementara itu, alam semesta akan berkembang untuk tempoh masa yakni sebelum tarikan graviti jirim yang menyebabkan ia runtuh dan dilantunkan semula.

Model Kitaran atau dikenali sebagai Alam-Semesta-yang-tiada-penghujung (Steinhardt dan Turok,2011) berdasarkan teori String dan Teori-M(Witten,1994) atau Teori Bagi Segalanya(Michio,2009) terutama sekali mengenai pelanar orbifold(brane),dimensi –dimensi dan manifestasi mereka dalam Harova-Witten dan heterotik Teori-M (perkaitan klasik simetri teori-M dengan Heterotik-Jenis 1 string dualiti dalam 10 dimensi sama seperti klasik simetri teori-M berkaitan dengan Jenis 2 simetri dualiti)(Horava dan Witten,1994).

PANDANGAN TERHADAP TEORI EKPIROTIK DALAM CARA FIKIR ISLAM
Secara ringkasnya teori ini membawa kita untuk mengetahui peristiwa atau mengkaji apa yang berlaku sebelum Deguman Besar. Pengkaji beranggapan bahawa deguman besar itu tidak wujud dengan sendirinya lalu mempercayai adanya sesuatu yang membuatkan aktiviti deguman besar itu berlaku dan akhirnya terbentuklah alam semesta yang luas. Seolah-olah, pengkaji yang menemui teori ini adalah golongan yang menidakkan kewujudan Tuhan yang satu. Mereka adalah golongan yang tidak mempercayai Tuhan dan tidak beragama. Lalu, teori ini wujud tanpa menekan aspek ketuhanan dan dibuktikan hanya semata-mata melalui logik akal dan fizik teori.

“there is no beginning of time. Instead, our visible universe exists on one of two four-dimensional “branes” floating in a five-dimensional space. These two branes are locked in an endless oscillatory motion in which they creep together, “bounce” through each other, withdraw and then creep together again”

Paul Steinhardt, Justin Khoury, Neil Turok and Burt Ovrut (2001)


Jika diamati kenyataan di atas, pengkaji Barat membayangkan bahawa alam semesta ini terjadi dari 2 4-D bran yang terapung dalam pandangan 5-D. Ianya tidak terjangkau oleh kita manusia secara fitrah untuk memikirkan kewujudan sesuatu dari dalam dimensi yang banyak. Sedangkan 3 Dimensi sudah memadai untuk menafsirkan bentuk objek dengan jelas tapi jika kita melihat objek itu pada pandangan 4 Dimensi nyata objek itu tidak dapat dilihat. Jika kita rujuk kepada satu dalil Al-Quran yang menjelaskan tentang kewujudan alam semesta ini, perhatikan :

“Dia adalah maha Pencipta langit dan bumi.”
Surah al-An'aam:101.


Maklumat yang dinyatakan dalam Al-Qur'an ini adalah satu fakta yang sangat tepat dan selari dengan penemuan sains kontemporari. Kesimpulan yang dicapai dalam bidang astrofizik hari ini ialah bahawa alam semesta, bersama-sama dengan dimensi benda dan masa, telah terhasil melalui satu letupan yang besar yang terjadi
ketika masa-sifar. Fenomena ini yang dikenali sebagai Big Bang membuktikan bahawa alam semesta telah diciptakan dari ketiadaan sebagai satu produk, dari satu letupan titik tunggal. Golongan saintifik moden percaya bahawa Big Bang adalah satu-satunya penerangan paling rasional dan fakta yang dapat dibuktikan mengenai permulaan dan asal kewujudan alam semesta.(Harun Yahya).
Benar apa yang dikatakan oleh Harun Yahya. Hakikat, jika kita sebagai orang Islam harus berfikir secara Islam akan sesuatu perkara. Jika menekuni ilmu kosmologi tanpa kekuatan akidah yang mantap, tidak mustahil kita akan masih ragu-ragu akan kewujudan Tuhan itu sama ada betul-betul wujud atau tidak. Menerusi teori Ekpirotik oleh Turok (2001), mereka bermain dengan analisis matematiknya yang akhirnya mereka mencampurkan logik akal lalu wujudlah teori tanpa menyelarikan dengan aspek ketuhanan. Kita yang bukan ahli fizik teori, perlu memahami hakikat manusia yang berTuhan. Tuhan kamu, Tuhan mayapada ini, yang mengendalikannya, yang menguasainya dan yang menguruskannya tidak syak lagi wujud. Firman Allah SWT maksudnya :

“Apakah ada keraguan terhadap Allah, Pencipta langit dan bumi?”
Surah Ibrahim: 10


Salah seorang Arab Badawi pernah berkata pada suatu masa dahulu : “Sekiranya adanya unta betina menunjukkan adanya unta jantan dan kesan jejak itu menunjukkan adanya orang berjalan, maka tidakkah adanya bumi yang mempunyai jalan dan langit yang bertingkat-tingkat itu menunjukkan adanya Tuhan yang lemah lembut dan amat Bijaksana?” (Abdul Majid Aziz Al-Zandani,1989)

KESIMPULAN MODEL KITARAN DAN TEORI EKPIROTIK
Dengan berpandukan al-Quran manusia boleh memahami akan asal usul kejadian alam termasuklah penciptaan alam semesta, langit dan bumi dan penciptaan manusia sendiri. Unsur-unsur ini perlu dihayati oleh umat Islam demi meneguhkan tahap keimanan kepada pencipta iaitu Allah SWT

MUHAMMAD AFIQ BIN MD NASIR
17 Muharram 1433
12 Disember 2011

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...