Thursday, December 15, 2011

Refleksi-sains memotivasi Diri



Aplikasi dalam dunia fizik, dalam fizik ada mengajar kita tentang satu tarikan, dimana tarikan ini berlaku dalam atom-atom setiap benda.

Setiap benda terbentuk dengan himpunan atom-atom.

Kalau kita kenakan daya atau bunyi atau panaskan, atom-atom itu akan bergetar sesama sendiri. Pepejal meliputi atom-atom yang sukar bergerak bebas. Maka nak tak nak mereka akan bergetar di tempat yg sama.

Dalam menggerakkan atom, kita perlu DO SOMETHING.
Dalam bidang motivasi, nak tak nak ‘WE MUST DO SOMETHING’ barulah kita akan tertarik untuk lakukan sesuatu dengan penuh kasih sayang.

Belajarlah daripada sang cermin. Dalam hukum pantulan, cermin jika dipancarkan cahaya pasti akan memantulkan semula cahaya itu dengan sempurna tanpa cacat cela kerana permukaan cermin yang licin bukan permukaan yang kasar. Pantulan akan berlaku berkesan.

Begitulah dengan diri manusia. Ibaratlah manusia ini sebagai cahaya itu. Kita berdirilah di hadapan cermin, kemudian diri kita akan dinampakkan pada cermin itu. Mata melihat. Cermin itu akan memantulkan diri kita yang sebenar. Tanpa cacat-cela. Sempurna. Maka, disitulah kita semak balik, adakah diri ini begitu sempurna seperti yang terpapar di cermin itu? Adakah di sebalik kesempurnaan itu masih ada cacat dalaman? Manusia Nampak luaran, hanya yang terpapar di cermin. Tetapi mereka tidak tahu diri kita disebalik paparan cermin itu.

Allah Maha Mengetahui.

Lihatlah diri anda dengan hanya refleksi-sains untuk memotivasikan diri dan sekaligus menjana potensi diri kea rah mencapai keredhaan Allah SWT. For Sure!

MUHAMMAD AFIQ BIN MD NASIR
16 Disember 2011
21 Muharram 1433 Hijrah

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...