Saturday, August 27, 2011

Perubahan di Awangan




Mata empat ini liar memerhati. Keadaan sekeliling sudah berbeza, bezanya dari banyak perkara. Hal ini akibat masa yang tak berperasaan lalu tidak menunggu si manusia yang alpa. Saya antara manusia itu. Yeah saya pun turut berbeza dari pandangan orang. Ahh, bezanya saya tidak pasti kerana orang biasa kata "biarkan orang lain yang menilai…" bukan saya kata…

Sekeliling saya kini sudah berbeza, watak manusia, rencam kehidupannya..

Dahulu lain dari pandangan mata saya sekarang ini jika nak dibandingkan antara dahulu dan sekarang. Saya lebih tertumpu kepada perbezaan yang berlaku kepada warna kehidupan manusia. Jika dahulu orang dipandang gah bila memiliki telefon bimbit besar gedabak, tapi hari ini ianya perkara biasa jika seseorang memiliki i-pad. Jika dahulu tandas awam adalah percuma tetapi sekarang sudah dibisneskan. Banyak lagi contoh yang berkait dengan perubahan antara dahulu dan kini. Mungkin kini juga akan berbeza pada masa hadapan. Barangkali ipad sudah semacam 'beli gula-gula' pada masa hadapan?

Perubahan ini adalah fitrah. Kita tidak boleh berada di takuk lama sahaja, kerana kita mesti melakukan perubahan ke arah yang lebih baik. Islam mengajar umatnya untuk lebih keterhadapan dalam pelbagai aspek baik dari sudut teknologi, sains, bisnes dan lain-lain. Bahkan perubahan yang dipandu dalam Islam adalah sangat menarik dan cantik susur jalurnya, kerana anda akan sentiasa berpaksikan kepada dua teras rujukan utama umat islam yakni Al-Quran dan As-sunnah maka perubahan yang anda lakukan dalam setiap sector akan mendapat keredhaanNYA.

Kadang kala manusia sangat ghairah dalam melakukan perubahan. Tak boleh juga.

Keghairahannya akan menyebabkan mudarat kepada orang sekelilingnya. Contoh yang saya boleh utarakan adalah apabila manusia membina kilang-kilang yang terlalu banyak atas sebab ingin mengeluarkan produk untuk janaan ekonomi Negara maka 'side effect' nya adalah dari pengeluaran asap hitam yang berkepul-kepul itu yang mengakibatkan pencemaran udara. Maka wujud pula kes pencemaran udara yang merisaukan dan pihak-pihak tertentu giat melaksanakan kempen kesedaran itu dan ini. Di mana silapnya? Ini contoh…

Tersentak saya apabila bahu ditepuk.

Oh Abang saya rupanya.

MUHAMMAD AFIQ BIN MD NASIR

28 Ramadhan 1432 Hijrah

28 Ogos 2011

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...