Sunday, August 7, 2011

Air Mata Ramadhan

Adeli termenung seketika mengimbau kembali kata-kata anak perempuannya itu. Ianya cukup membuatkan dia terfikir sejenak sebagai seorang bapa.

"haa bapaknye, termenung jauh Nampak.." sentak Aisyah, isteri Adeli sambil membawa sepinggan biskut lemak kegemaran suaminya.

"awak ni, terperanjat saya dibuatnye..bagi la salam ke..ape ke..ni tak..sergah gitu aje..nasib baik saya takde lemah jantung.." Adeli yang mengurut-urut dadanya akibat terperanjat lalu membetulkan posisi duduknya menghadap aisyah. Diambilnya biskut sekeping demi sekeping mencecah air kopi panasnye.

"awak ada perasan sesuatu tak kat anak kita si mona tu..sejak dua menjak ni senyap je..tak selincah dulu" adeli memulakan perbualan..

"perasan..tapi ecah biarkan je, macam takde ape-ape yang berbeza sangat pon.." sambil melipat kain baju yang baru lepas diangkat dari ampaian luar. Adeli senyap selepas mendengar jawapan dari isterinya. Apa yang pasti, jawapan itu tetap tak memuaskan hati adeli. Suasana petang di kampong parit sental cukup nyaman, manakan tidak angin yang meniup lembut kesejukan, kelihatan pula sang mentari yang kian terbenam. Anak-anak desa yang berlari-lari riang seolah dunia ini mereka yang punya. Sekejap lagi waktu maghrib akan menyusul tiba, maka 30 sya'ban dinanti jua. Sudah pasti keriangan untuk menyambut bulan ramadhan kian terasa.

Allahuakbar…Allahuakbar..

Laungan Azan memecah sunyi senja. Orang-orang kampong bersiap sedia untuk berangkat menuju ke rumah Allah untuk menunaikan fardhu kewajipan seorang muslim. Adeli mengenakan kopiah putihnya, kelihatan kemas dengan jubah putih lalu diseletkan sedikit minyak attar ke jubahnya.

"ecah ooooo ecah lekas la sikit..tak sempat pule kite nak solat berjemaah nanti..awak panggil sekali yop dan mona tu.." adeli memanggil isterinya. Yop adalah nama manja kepada anak lelaki adeli yang bernama azidi, baru berusia 16 tahun. Mona adalah juga nama manja kepada anak perempuan adeli yang bernama Nur Amirah berusia 14 tahun. Mereka sekeluarga berjalan kaki menuju ke Masjid Kg.Parit sental siap berwudhu' sekali. Sesekali kedengaran mona batuk-batuk di sisi aisyah ibunya. Adeli terdengar, dalam hati cukup merisaukan dia, manakan tidak si ayah tidak merisaukan kesihatan anaknya. Mereka meneruskan perjalanan ke masjid dengan kuat dan tabah. Usai solat berjemaah maghrib, orang kampong didengari pula ceramah agama yang disampaikan oleh ustaz Riduan. Sungguh tekun jiwa-jiwa desa mendengarnya. Pakcik Makcik yang berusia turut bersama-sama dalam majlis ilmu tersebut, dihiasi pula dengan rengekan anak-anak kecil bayi di ruangan muslimat. Kali ini ceramah agama lain sikit. Bersesuaian dengan suasana kini kian hampir menuju ke bulan barakah iaitu bulan ramadhan al-mubarak. Maka isi ceramah lebih kepada persediaan menyambut bulan Ramadan yang bertajuk "Ramadhan menjelang tiba, ummah bertenaga".

Usai solat isyak berjemaah, adeli dan keluarga pulang ke rumah papannya itu.

"mona..mari sini nak duduk kat ayah kejap..ayah nak borak-borak..lame dah tak borak-borak ngan anak ayah ni.." adeli mengajak Nur Amirah. "baik ayah.." mona menyahut ajakan ayahnya sambil meletakkan kain telekungnya kemas-kemas di almari biliknya. Anak gadis cantik ini duduk di depan ayahnya.

"mona sayang tak kat ayah dan ibu? "

"sayang..kenapa ayah?"

"hehe Alhamdulillah, takdela ayah saje Tanya mona..manela tau mona tak sayangkan ayah dan mak ke..yelakan, mak tu dah tua, tak lawa..ayah ni tak hensem dah.." adeli menyakat gurau dengan anaknya mona. "eh ayah ni…camtu lak.." mona menyangkal kata-kata gurauan ayahnya. "hey bapaknye,,saya ni lawa lagi tau..kan kan anak ibu.." aisyah isteri adeli tiba-tiba membantah selepas berkemas di dapur lalu duduk di sisi suaminya. Yop pula kelihatan sedang belajar menelaah fizik di biliknya sambil kedengaran alunan radio IKIM FM di telefon bimbitnya.

"ayah nak Tanya mona ni…apa betulke mona nak sangat jumpa arwah nenek? Macam yang mona kata kat ayah petang tadi? Kan nenek dah lama tinggalkan kita..lagipun, kita takleh jumpa nenek lagi dah" adeli memulakan perbualan dan kali ni dengan nada serius tiada gurauan.

"betullah ayah, mona cakap serius..bukan tipu-tipu..uhuk uhuk" mona terbatuk-batuk sambil mengurut-urut dadanya yang sakit lantas merebahkan diri baring di atas riba ibunya.

"ermm…mona…lupakan hasrat mona tu, lagi pun memang mona takleh jumpe nenek..kesihatan mona tu yang ayah risaukan..jangan kata yang bukan-bukan ye pasni.."

"mona tak kata bukan-bukan pun…ala kalau mona nak jumpe, mona leh jumpa kat 'sana'.."

Tersentak adeli dengan kata-kata anaknya. Perasaan sebak mula menyelubungi jiwa adeli. Seakan air matanya ingin menitis jatuh ke bumi, tapi ditahannya dengan kuat.

"monaa..ayah sayang mona..sabar ye sayang..ramadhan dah nak jumpe kita nih..sabar ye sayang.." lemah kata-kata adeli disulami kesebakkan sambil membelai ubun-ubun rambut anaknya yang terbaring di riba ibunya.

Adeli segera mengambil wuduk lalu memasuki biliknya. Dihemparkan sejadah usangnya lalu menunaikan solat sunat hajat memohon hajat kepada Allah SWT dengan hati yang penuh sebak dan mengharap. Selesai sudah memberi salam, adeli memohon doa' kepada Allah SWT dengan penuh pengharapan kepadaNYA.

"Ya Allah yang Maha Penyayang lagi Maha Mengasihani, hambamu ini menadah tangan memohon doa' kepadaMU, dengan penuh pengharapan seorang hamba kepadaMU, hati yang lemah jiwa yang longlai sebak ya Allah memikirkan kesihatan anakku mona, aku adalah ayahnya, aku bertanggungjawab ke atasnya, setiap kali anakku batuk, ianya cukup merisaukan aku ya Allah….aku mengharapkan kata-kata doctor yang merawat anakku itu hanyalah sekadar ramalan yang takkan terjadi ya Allah, kerana ajal maut itu ditanganMU ya Allah..aku tahu anakku sedang mengalami sakit yang agak kritikal, siapa tak risau apabila anaknya menghidap kanser paru-paru, yang diramalkan dapat bertahan selama anggaran satu bulan sahaja selepas ini..ya Allah, aku berdoa' kepadaMU, ajal maut hanya di tanganMU ya Allah, jikalau Engkau lebih menyayangi dia Kau ambillah dia dengan aman, dan jikalau boleh ya Allah Kau berikanlah anakku untuk terus hidup dengan sihat sejahtera dan dapat merasai nikmat di bulan ramadhan ini dan Syawal ya Allah…….hanya Engkaulah tempat aku bergantung harap memohon doa', semoga Engkau makbulkan doa'ku ini Ya Allah dan mona sentiasa kuat imannya lantas menjadi anak yang solehah…amiiinn ya Rabbal A'lamin"

MUHAMMAD AFIQ BIN MD NASIR

7 Ramadhan 1432 Hijriah

7 Ogos 2011

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...