Monday, April 29, 2013

Ilmu Berlari Jikalau Kita Berjalan


Saya sebelum ini, pernah membaca sebuah buku genre novel islam tetapi ia bukan novel cintan yang kebiasaan orang baca. Buku itu sangat baik, saya memilikinya kerana tajuknya yang mampu mengajak saya 'merentas' dunia pelbagai negara. Tajuknya ialah,

"Negeri 5 Menara"

Karya seorang warga indonesia ini, A.Fuadi telah menjadi ganjil di antara rak-rak buku sebuah kedai.

Bukanlah entri kali ini untuk saya kupas lebih lanjut perihal buku ini, mungkin lain hari, tetapi saya mahu berkongsi bahawa, prinsip watak dalam buku ini cukup unik dan segar. Hampir tindakan mereka masih berpegang akan prinsip ini dan saya kira, prinsip inilah para sarjana islam terdahulu atau sesiapapun yang bergelar muslim hari ini mempraktikkanya.

"Man Jadda wa Jadda" - yang memberi maksud, 'kesungguhan akan membuahkan hasil'. Inilah prinsip yang saya maksudkan. Kalau dalam bahasa kita, boleh disama erti dengan 'hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih'. Namun, pepatah arab itu sangat segar.

Ilmu ialah perkara yang tidak nampak, ghaib, tak dapat dipegang oleh tangan. Tetapi kita mampu rasa, amal, dan memperolehinya. Ilmu pun tak memerlukan kita tetapi kita yang perlukan ilmu. Tak hairanlah apabila kita jahil dalam pelbagai perkara kerana kita merasakan dan mengandaikan bahawa ilmu itu akan datang dengan sendirinya kepada kita.

Itu andaian yang silap.


Maka, kita akan 'berjalan' atau mungkin 'duduk diam' dalam mengenal dan mempelajari ilmu walhal sewaktu kita sedemikian, ilmu itu 'berlari' jauh sejauh jauhnya meninggalkan kita atau mungkin ilmu itu akan dimiliki oleh insan yang menagihkannya.

Ilmu kalau nak disyarahkan dari sudut inteleknya atau dibahaskan segala makalah yang terbit hari ini dari pelbagai sarjana kontemporari, memang saya bukanlah orang yang selayaknya. Antara tokoh yang faqih dalam bab ini ialah Prof.Syed Naquib Al-Attas, mungkin para pembaca blog saya boleh mengakses makalah dari beliau selepas ini untuk faham lebih lagi perihal ilmu berkaitan 'ilmu'.

Maka,
andai kita melihat bahawa ilmu itu satu bebanan, maka tunggu sahajalah kemunduran dalam segenap aspek tanpa disedari akal.

Kita pula mendabik, bahawa akulah yang pandai itu dan ini.

Padahal, dia jahil seribu perkara!

UBAH!

MUHAMMAD AFIQ MD NASIR
27 April 2013
Ayer Keroh

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...