Saturday, March 23, 2013

'Ijtihad' Besar dari DS Najib Tun Razak


Kalau baru-baru ini, kita mendapat ceramah agama percuma dari PM Najib tentang 7 dosa besar yang PAS lakukan dalam memerintah Kelantan. Tidak perlulah untuk saya nyatakan 7 dosa besar itu di sini kerana hal ini sudah tersebar luas melalui media cetak mahupun media sosial maya kontemporari.

Sampaikan pemimpin tertinggi pun sudah berani menyatakan akan perihal dosa seseorang terhadap sesuatu, ia bukan satu atau dua, tetapi 7 yang menjadi tanda tanya. Saya kurang pasti bahawa 7 dosa yang dilemparkan oleh PM Najib terhadap PAS adalah berdasarkan kajian yang bersyariat atau ia sekadar cakap-cakap kosong yang tiada nilai bahkan hanya mainan politik kotor dari pihak mereka.

Ada pun, jika memudahkan rakyat untuk memahami konteks dosa yang sebetulnya, ia memerlukan bukti yang tepat untuk kita persembahkan oh ini memang dosa!

Rakyat akan menilai dari kenyataan PM Najib itu berdasarkan pengamatan rakyat terhadap kepimpinan PAS itu sendiri di Kelantan. Sudah pasti saya katakan, di situ akan wujud perbezaan yang ketara dan seterusnya menidakkan kenyataan '7 dosa' PM Najib terhadap PAS di Kelantan.

Nah, cukuplah sekadar kita menunjukkan suasana islam di sana, seperti, papan tanda di tepian jalan mahupun kedai-kedai baik muslim mahupun bukan muslim, diwajibkan ada tulisan jawi. Kemudian, paparan iklan yang melibatkan model wanita haruslah menutup aurat. Selain itu, kepimpinan PAS di Kelantan juga telah berusaha untuk memansuhkan amalan riba' di perbankkan di negara itu.

Banyak lagi yang boleh kita ambil contoh. Namun, '7 dosa' itu datang dari mana?

Itu hak PM Najib untuk mengeluarkan 'ijtihad' beliau, jika ianya salah sekalipun beliau dapat satu pahala, kerana itu memang prinsip Ijtihad. Namun, adakah benar beliau ber'ijtihad' ?

Tersebar juga video yang kononnya PM Najib mendapat bala akibat selepas memberi kenyataan 7 dosa itu. Itu kerja Allah Taa'la, kita hanya mampu menilai dari segi akal yang benar. Kerana hikmah bencana pada waktu itu, kita pun tidak ketahui kerana hikmah ini benda ghaib yang tidak dapat tidak untuk kita menafsirkannya dengan 100% tepat. Hanya Allah yang Maha Mengetahui akan perihal itu. Jikalau benar ia berkait dengan kenyataan PM Najib tentang 7 Dosa itu, maka sebaiknya kita bermuhasabah akan setiap kata-kata kita di dunia.

Wallahua'llam.

Dari hamba yang hina disisiNYA.

MUHAMMAD AFIQ BIN MD NASIR
24 Mac 2013
Ayer Keroh, Melaka.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...