Tuesday, January 3, 2012

Kembara Seorang Muslim Semakin Menemui Rentak Biasa-Biasa


Akhir-akhir ini entah kenapa tiada pula idea yang terlintas untuk dicoretkan dalam blog saya.Barangkali tidak banyak bahan bacaan yang saya baca lantas telah membantutkan cara olahan ayat yang kemas.Hakikat, penulisan juga satu proses latihan diri. Menilai cara penyampaian yang tulus ikhlas dari seorang yang ingin memaknakan erti hidup pada memberi.

Cuma hanya dengan pembacaan yang banyak ianya mampu untuk membaiki struktur ayat yang kemas dan jelas mesej yang hendak disampaikan. Hanya pembacaan. Cuma, ianya akan lebih menarik serta tertarik para pembaca dengan mendapatkan satu inspirasi dari satu kisah motivasi hidup yang telah terjadi.

Pengalaman hidup mengajar kita seribu perkara.

Jika disinergikan antara pengalaman dan pembacaan, saya yakin entri yang akan dicoretkan dalam blog akan tampak lebih menarik dan akan sentiasa kita untuk mengemaskini blog dek kerana minat yang hadir datang berpusu-pusu apabila kena pada caranya dalam olahan entri yang berkesan.

Blog boleh saya anggap sebagai bahan pembacaan di perpustakaan maya.Kerana terlalu banyak para penulis blog di dunia ini yang berkongsikan ilmu dan apa jua dalam blog mereka. Kita hanya mencari apa yang ingin kita baca untuk sebagai rujukan atau inspirasi hidup.

Blog saya ini diterbitkan hasil dari keputusan peribadi saya. Semasa di matrikulasi, keazaman saya untuk adakan satu blog khas saya terdetik. Lalu saya nekad, apabila berjaya ke alam kampus, langkah pertama adalah saya perlu memiliki sebuah laptop peribadi maka dengan adanya laptop tersebut, blog yang diimpikan untuk terbit akan saya laksanakan.

Akhirnya blog Kembara Seorang Muslim telah lahir di alam maya.

Apabila blog telah dihasilkan, saya tepu. Tepu dengan tiadanya idea penulisan yang hadir untuk dicoretkan buat kali pertama. Entah bagaimana, saya mampu untuk menulis entri pertama dengan spontan. Saya rasa, entri pertama itu dahulu hanyalah memfokuskan bagaimana saya nak buat ayat-ayat yang dramatis untuk tatapan umum sebab itulah saya tepu. Tepu.

Setelah lama berada dalam dunia penulisan blog, akhirnya saya akui, tidak perlu untuk berpuitis olahan ayat. Cukup olahan itu mampu menyampaikan mesej yang sebenar-benarnya. Tiada hipokrit dalam penulisan, tiada niat yang menyempang.

Maka, sebab itu saya katakan - penulisan juga adalah satu tarbiyah diri (latihan diri).

MUHAMMAD AFIQ BIN MD NASIR
4 Januari 2012

Comments
2 Comments

2 comments:

  1. kalau nak tulis pasal fizik kena lukis-lukis, baru senang nak faham :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...