Sunday, January 1, 2012

Aku dan Dia



Bas berhenti. Berpusu-pusu pelajar turun dari bas untuk mereka pulang ke kolej kediaman. Aku ada di situ. Nah, sungguh hari ini penat dengan kuliah yang padat namun menyeronokkan jiwa. Tersenyum ku sendirian. Mulalah aku melihat sekeliling. Kolej kediamanku yang agak 'bandar' bangunannya boleh diistilahkan pencakar langit. Mini bandar barangkali. Jam di tanganku hampir menunjukkan jam 6 petang. Alhamdulillah, asar telah dilaksanakan di surau fakultiku. ahh.."apa aku nak buat ye petang-petang sebegini..??"

"hmm..manalah si taufiq ni, kata tepat jam 6 dia sampai..takda pon.." merungutku sendirian. Aku duduk di bangku perhentian bas sambil mata ligat melihat sekeliling. mula terdetik untuk mengambil satu majalah dalam bag galasku untuk dibaca. Oh sungguh mengantuk tatkala membacanya. Apa boleh buat..

"assalamua'laikum.." aku seperti terdengar orang memberi salam.
"laaa, awat kau tidur kat perhentian bas nih?..sorila buat kau tertidur menunggu aku kan..hehe" oh rupa-rupanya taufiq yang memberi salam,nukilan senyuman manisnya terukir, sungguhku terkejut, aku lena di situ rupanya.

"taufiq,mari duduk kat sebelah aku ni.." aku mempelawa.
"jap..erm ok." taufiq masih tersenyum duduk di sebelahku.
"aku mimpi tadi.." aku mula berbicara..
"mimpi apa?"
"mimpi pasal kau.."
"ha!?"
"hahaha! rileks la..takda apa-apa la..dah jom, kita pergi kat pusanika main badminton.." aku cepat-cepat menukar topik.
"lerr, baru duduk kejap..ok ok jom!" taufiq masih kekal dengan senyuman..

***

Aku terlantar baring di katil. Sambil melihat langit yang gelap diterangi cahaya bulan di balik tingkap bilikku. Melihat bulan, oh Tuhan, sungguh Kau yang Maha Pencipta. teeeeeetttt teeeeett bergegar telefon bimbitku menerima mesej.
"Salam, kita adakan satu meeting pmfst tepat jam 9 malam ini. Kehadiran adalah wajib."
Oh, mesej untuk hadir ke mesyuarat persatuan rupanya. Tersenyum aku dibuatnya, seloroh hatiku, inilah aku, kehidupan seorang mahasiswa yang tiada rehat berjam-jam hanya minit-minit sahaja aku peroleh. Sungguh ini adalah cabaran dan ujian olehNYA. Aku kena kuat! Bersiap kemas lengkap dengan keperluan untuk berada dalam mesyuarat. Aku memulakan langkah untuk pergi ke fakulti. Motor 135LC mula dihidupkan..

"Assalamua'laikum semua" aku menapak masuk ke bilik mesyuarat. Oh, kelihatan kesemua pimpinan pmfst ceria-ceria belaka. Kadang-kala terhibur juga dengan gelagat mereka yang melucukan, di meja mesyuarat sarat dengan kertas-kertas kerja persatuan dan bagi kami itu adalah 'perhiasan' meja kami. Sungguh lucu.

Besambung...

Comments
1 Comments

1 comment:

  1. mantap la afiq...p ni cam rekaan dan seken part mcam satu figure. lpas ni wat la novel. aq bli pnye...>_<

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...