Wednesday, January 4, 2012

Saya Belajar Dari Insan Itu


Sedang saya berjalan-jalan menyusuri kafe di fakulti kelihatan makcik yang agak berumur sedang mengemop lantai yang kotor.Agak bersalah untuk saya berjalan di kawasan lantai berkenaan lalu saya hanya berjalan di tepi-tepian agar tidak mencomotkan lantai itu agar tidak menyusahkan makcik tersebut. Hakikat saya sebak.

Sebak dengan melihat kesungguhan makcik itu. Sungguh!

Apalah sangat diri saya yang bergelar mahasiswa ini ingin bermalas-malasan dalam segala hal sedangkan makcik yang berusia itu mampu gigih berusaha bekerja untuk mencari sesuap nasi keperluan hidup, bahkan untuk menyara keluarga anak-anak dan sebagainya. Aku belajar sesuatu dari insan itu.

Pekerjaan mereka halal.Tidak pada segelintir masyarakat sekarang ini. Hanya lebihkan goyang kaki untuk kesenangan, duit ingin sentiasa masuk ke akaun. Setiap hari, bahkan berminit-minit. Oh Dunia..tak usah bicara orang Melayu Islam yang makan duit haram dari duit rasuah yang bermaharajalela kerana hal ini sudah menjadi perkara biasa khusus di Malaysia.

Kenapa mereka tidak belajar dari insan-insan yang saya temui itu? Seorang insan, hamba Allah yang mencari wang dengan pekerjaan yang halal walaupun pekerjaan itu hina di mata sesetengah masyarakat. Hakikat, pekerjaan itulah yang mengajar kita erti kehidupan yang menuntut kita dalam bermujahadah. Mujahadah mencari wang untuk sara diri dan keluarga tercinta. Ujian dariNYA yang hanya insan-insan terpilih sahaja yang mampu laluinya dengan hati yang cekal dan tabah.

Sedang saya menikmati makan tengah hari di satu kedai makan di syeksen 16, datang seorang wanita yang umurnya kelihatan agak muda. Anak dara barangkali.Dia datang ke meja kami, di tangannya terdapat beberapa barangan jualan. Barangan berbentuk CD ayat-ayat surah lazim Al-Quran untuk dijual. Pasti original.Kami tidak membelinya akibat ketiadaan wang, wang cukup untuk makan.Cuma saya sangat tertarik dengan cara pendekatan beliau dalam cara untuk meyakinkan pelanggan dengan tutur bicaranya yang kemas dan menarik.

Wanita itu di akhir kata apabila respon kami yang tidak mahu membeli, beliau berkata "ok tak mengapa lah bang,saya pun belajar cara komunikasi dengan lebih baik selepas ini,mungkin bila-bila nanti abang-abang semua ingin membelinya tapi bukan sekarang, apa pun saya terima" ukiran senyuman wanita itu tidak menampakkan kekecewaan.

Itulah insan-insan yang mengajar saya. Mengajar erti kehidupan yang realiti bukan fantasi. Sungguh, insan-insan itu adalah insan yang sedang ditarbiyyah olehNYA.

MUHAMMAD AFIQ BIN MD NASIR
5 Januari 2012

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...