Friday, October 22, 2010

Perang PENTAS



Bismillah~
Perang baru? Perang PENTAS? hanyalah sekadar mainan ayat. Penulis merangkakan Perang PENTAS adalah Perang Pena dan Kertas semata-mata.Sudah pasti peperangan ini yang lebih disukai untuk digelarkan "PEPERIKSAAN" atau "EXAMINATION". Cukup dalam beberapa ayat sudah menjanjikan gambaran dahsyat terutama sasaran yang diberi pangkat "MAHASISWA" atau pelajar.

Anda sudah pasti banyak melalui proses-proses ujian atau peperiksaan ini. Tidak kiralah 'formal' or 'Non-formal' ianya berlaku dalam kehidupan seharian kita yang dahagakan ilmu selaut biru. Situasinya cukup berbeza, bezanya adalah dari suasana persekitaran yang seolah-olah 'takut' akan tibanya hari peperiksaan. Kelihatan pelajar-pelajar khususnya di UKM sendiri tampak tidak senang duduk, buku atau nota wajib di bawa kemana-mana. Persoalan timbul, suasana ini cukup enak jika dinampakkan semasa 2 3 bulan sebelum peperiksaan, tetapi ianya sudah pasti tidak berlaku. kenapa?

Sememangnya penulis akui, peperiksaan cukup 'luar biasa' kerana di situ tahap penilaian kita diukur sebaik mungkin. 'Pointer' seolah-olah pertanyaan biasa pelajar semasa lepas keluarnya keputusan peperiksaan dan sudah pasti itu yang mereka risaukan. Penulis akui. Fenomena 'luar biasa' ini adakah berkesan hingga di graduasikan? khidmat para graduan kepada masyarakat dijadikan medan ujian selepas ini. Sudah pasti suasana 'ujian' bukan lagi adanya jadual peperiksaan yang 'fix' tapi lebih kepada ujian serta-merta. Ujian serta merta inilah yang mewarnai kembara kita yakni kembara seorang muslim.



MUHAMMAD AFIQ BIN MD NASIR
-kembara seorang muslim-

Comments
5 Comments

5 comments:

  1. PENTAS- Pena+Kertas, menarik lah!

    ReplyDelete
  2. sekadar mainan ayat belaka, tercetus ilham serta merta, mungkin ke arah lebih kreatif penulisan ana slps ni insyaAllah cube terbaik~ :)

    ReplyDelete
  3. Abg ata: biasa je, kena bnyk belajar lagi dari org2 pengalaman~ :)

    ReplyDelete
  4. like3x....hehe...perang PENTAS!!menarik title ni...smiLe :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...