Wednesday, November 10, 2010

Lakaran Tercipta



Bismillah~
Alhamdulillah kini kembali dalam dunia blogging.Sejak posting Perang PENTAS penulis mengalami suatu lakaran cukup mendidik jiwa selama beberapa hari kemudian.Penulis sedar bahawa diri ini cukup banyak terlanjur mencipta dosa, dan ini barangkali lakaran-lakaran yang tercipta adalah satu pengajaran buat penulis.

Peperangan (Exam) bermula, ya ianya menjanjikan suasana luar biasa masa itu. Hari pertama melakarkan suasana dingin di pagi hari.Penulis memerhatikan gelagat para mahasiswa yang tidak jemu melihat nota azimat mereka.Indahnya suasana pada pagi itu,hanya Allah sahaja yang tahu.Kadang kala rasa terkilan di hati dek kerana fenomena itu tidak berlaku padaa hari kebiasaan.

Penutup peperangan, juga menjanjikan suasana tenang.Wajah-wajah ceria kelihatan pada setiap mahasiswa yang ada.Adakah dek kerana 'paper' last? mungkin..adakah wajah-wajah sedih wujud kala itu? kerana apa perlu bersedih?

"wei, kita dah abis exam..lets enjoy!!"

"yeaa merdeka!..aku nak tido puas2"

"ko 'free' x petang ni? jom ar kita p tengok wayang..."

"jom2, aku ok je..kan kita dah abis exam.."

Luahan kepuasan dialog antara mahasiswa.Tidak asing lagi bagi mereka.Namun adakah individu yang bersedih? pasti ada.Bersedih kita kerana telah menamatkan pengajian semester berkenaan.Justeru itu, lebih dirisaukan mengenai ilmu di dada yang kita pelajari.Wujudkanlah persoalan, bagaimana untuk aku aplikasikan ilmu yang aku pelajari sepanjang semester ini? Cukup malang dan berdosa jika aku abaikan.Itulah sasaran penulis.Penulis turut merisaukan jikalau ilmu ini tidak diaplikasikan.

‎"ilmu itu adalah cahaya dan cahaya itu tidak akan menyimbah di hati orang-orang yang melakukan maksiat" -Imam Syafi'i-


Hayatilah segala ilmu yang kalian pelajari. Kerana ada kemanisan setiap ilmu yang kita pelajari.Ilmu yang bukan sahaja peroleh di bilik kuliah,tetapi ianya meluas seluas lautan biru.

MUHAMMAD AFIQ BIN MD NASIR
-kembara seorang muslim-


Comments
2 Comments

2 comments:

  1. Salam Ukhwah (",)
    hmm...sedih+gumbira..hehe...sedih sbb berpisah gn kwn2, rumate sem1 ni...gumbira sbb dpt duk gn ayh n adik2...waaa....lme sgt xbersame...sejak blaja jauh2 ni xde mse y byk tuk ayh n adik2...beza sgt zmn fom5 gn zmn u ni...hehe...sbnrnye beza sgt zmn xduk asrama gn zmn duk asrama ni..hehe...xpenah duk asrama mmg cm gini...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...