Thursday, September 30, 2010

Berjalan di Atas Air?



Bismillah~
Boleh ke jalan atas air? boleh jika kita lihat dalam gambar di atas. Ya memang itu serangga. Pening juga saya untuk mengaplikasikan nya untuk manusia berjalan atas air. Manakan tidak, jika dapat direalisasikan maka kita bebas untuk berjalan atas air.

Baiklah. Kenapa fenomena pada serangga itu berlaku? Ini kerana, dalam dunia fizik hal ini disebut Permukaan Tegang atau "Surface Tension". Anda sudah pasti cukup biasa mendengar istilah tersebut. Namun jika diamati, tidak semudah itu yang perlu kita ketahui. Kaitannya dengan molekul yang berada di permukaan air dan di bawah air. Ianya juga ada kaitan pula dengan jisim sesuatu benda yang berada atas permukaan cecair. Jika kita lihat serangga itu, kakinya cukup ringan dan agak mustahil untuk menembusi permukaan air bahkan ia boleh bebas berjalan.


Sebenarnya, jika dikaji secara terperinci istilah-istilah seperti "Wetting" "Contact Angle" "Cohesive Force" dan sebagainya perlu diambil kira. Kerana ianya perlu dalam seorang saintis yang melontarkan idea 'Gila' untuk kesenangan manusia. Seperti saya kata di atas, jisim. Adakah cukup untuk kita memikirkan manusia perlukan jisim yang ringan seringan serangga untuk berjalan di permukaan air? oh tidak semudah itu yang dapat saya ungkapkan. Sungguh terbatas dalam berfikir. Namun ianya cukup memeningkan saya dalam terjah untuk bergelar saintis. Namun, ianya menarik jika kita melihatnya dari segi cara ianya berlaku dan Fizik telah menceritakannya!

MUHAMMAD AFIQ BIN MD NASIR
-kembara seorang muslim-




Comments
3 Comments

3 comments:

  1. salam...ape khbr pengembara fizik...?hehe...citer la psl math plok...hehe...HE jgn lupe ye...sesungguhnya xpenah letak effort bile blaja fzik dlu...kali terakhr blja fzik fom5...huhu..maaf ye fzik...kau tidak pernah bertakhta di hatiku...

    ReplyDelete
  2. wslm..hmm..fizik bnyk merungkai proses2 asas terlebih dahulu lalu di komplekskan dgn percabangan skop fizik itu sendiri. pada asalnya, fizik ini mudah krn ianya core dalam cabang2nya itu. jika yg mudah sukar difahami bgimana utk proceed pd cabang2 nye..emy, ur math sgt brgune pd ahli saintis.

    ReplyDelete
  3. manusia boleh bergerak atas air..cuma sbgai satu pendapat..
    mesti mencakupi syarat ini..
    1)cukup kelajuan.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...