Monday, September 20, 2010

'Masa' Jadikan Latihan Diri



Bismillah~
Terasa pula akhir-akhir ini diri jadi semakin sibuk. Namun itu yang saya mahukan. Kenapa?

Kerana kesibukkan itu mengajar erti kematangan dalam diri terutama diri bergelar mahasiswa.Sudah pasti bebanan atau saya boleh katakan 'STRESS' itu wujud jika terlalu banyak perkara yang kita hadapi.Tenang..
Apa yang saya boleh perkatakan adalah pengurusan masa yang bijak serta praktikal.Kenapa praktikal? ya,praktik kan apa yang telah kita rancang dalam menguruskan masa jangan pula tinggal sekadar perancangan tanpa praktikalnya.Sudah pasti sia-sia..satu pepatah arab yang boleh saya kongsikan iaitu "statiknya air akan merosakkannya, statiknya pemuda (dengan banyaknya masa lapang dia) akan membunuh dirinya"

Realitinya itulah yang sering terjadi malahan ianya berlaku dalam diri saya yang kurangnya praktikal dalam realiti. Cantik sudah kita menyusun masa yang dikurniakan Allah SWT selama 24 jam dengan tersusun rapi tetapi adakah kita mampu mempraktikkan secara istiqomah(berterusan) akan apa yang kita rancangkan? kita mampu melaksanakannya. InsyaAllah

Komitmen kita dalam hal-hal yang kita ceburi dijadikan medan dalam menguji sejauh mana kita mengutamakan apa yang perlu. Itulah seni dalam menguruskan masa yang bijak serta praktikal. Anda perlu memikir bahawa situasi sekarang ini adalah pelajar dan adakah ianya cukup sibuk sehinggakan tidak dapat menguruskan masa dengan baik? jika saya tambahkan seorang pelajar yang sudah berumahtangga bagaimana pula? Mereka ada yang cemerlang dalam akademik serta ibadahnya tanpa masalah dan itu yang menjadikan kita tiada alasan dalam tidak dapat menguruskan masa dengan BIJAK dan PRAKTIKAL. Titik tolaknya adalah seni itu dipelajari dan direalisasikan.

“Demi MASA. Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali yang beriman dan yang beramal soleh. Yang berpesan-pesan dengan KEBENARAN. Yang berpesan-pesan dengan KESABARAN”. Surah Al-'Ashr (Ayat 1-3)

InsyaAllah saya,anda dan KITA mampu menguruskan masa dengan BIJAK serta PRAKTIKAL.

-MUHAMMAD AFIQ BIN MD NASIR-
kembara seorang muslim 10'
Comments
2 Comments

2 comments:

  1. salam...da lme xbukak blog nih..hehe..sbb sibuk sgt jgak kot..hurmm....cantik la blog nih..tahniah!! (^_^)

    ReplyDelete
  2. terima kasih diucapkan.
    cukup sekadar tatapan pelayar blog :)
    setakat ni mampu dimuatkan.InsyaAllah kelak, akan dipelbagaikan info serta artikel kajian sebenar.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...