Saturday, March 2, 2013

Musafir Orang Asia : Anehnya Muslim di Sana

Sambungan...

Malam jumaat, kebiasaan bagi dua anak dewasa ini selepas menunaikan solat Isya' berjemaah di masjid berdekatan, mereka akan sama-sama membaca Surah Al-Kahfi di rumah. Tak habis satu surah pun, biasanya hanya separuh surah manakala separuh lagi akan mereka baca sebelum menunaikan solat subuh pada esok harinya.

"fiq, apa yang kau masak malam ni? " tersenyum-senyum Aidil sambil menjengah-jengah ke dapur dek kerana bau masakan yang enak.

"alahai, telur goreng masak kicap plus sayur kangkung goreng je aku pandai, dil " afiq membalas, dari dapur menuju ke ruang tamu sambil mengangkat talam yang berisi nasi beserta lauk.

"biar aku pergi bancuh air anggur sejuk kejap kat dapur.." kata Aidil.

Isyarat masuk pada telefon bimbit Aidil. Aidil mengambil telefon untuk membaca mesej yang baru masuk.

"fiq, faiz ajak kita keluar esok."
"pergi mana?"
"erm..erm, faiz ajak kita pergi satu wacana di Masjid Putrajaya.."
"wacana apa?" afiq dari tadi mengunyah makanan tak henti-henti, barangkali lapar.
"Wacana Memperingati Tokoh Islam, As Syahid Imam Hassan Al Banna" kata Aidil.
Afiq menunjukkan reaksi wajah yang pelik selepas diberitahu oleh Aidil.

"Tokoh? Aku tak kenal siapa manusia bernama itu." Afiq menambah namun reaksinya biasa-biasa sahaja, tiada kemahuan untuk tahu lebih lanjut siapa tokoh yang dimaksudkan Aidil itu. Sekurang-kurangnya, Aidil hanya tahu sedikit sahaja profil mengenai tokoh yang mereka maksudkan itu. Mereka berdua mengambil keputusan untuk menghadirkan diri dalam wacana tersebut, bukan atas sebab berminat untuk ingin tahu tetapi hadir ke wacana atas sebab untuk meraikan sahabatnya yang baru pulang dari Amerika Syarikat.

Dunia hari ini tidak pelik bagi masyarakat yang tinggal di luar Malaysia sungguh cakna akan perihal sekeliling mereka. Sosio-politik, ekonomi, sejarah ketamadunan dan lain-lain, seperti rakan mereka - Faiz yang menetap di Amerika Syarikat kerana bekerja sebagai wartawan bebas di sebuah syarikat swasta US, antara salah seorang masyarakat muslim Malaysia yang boleh kita banggakan.

Tambahan pula, peratusan masyarakat di negara yang bukan pemerintahan Islam seperti Amerika Syarikat yang menganuti agama Islam kini kian bertambah saban hari. Kadang kala, ahli akademik mahupun yang mahir bidang falsafah atau agamawan memandang hal ini suatu proses yang unik bahkan aneh. Manakan tidak, negara yang berbangsakan Arab yang mempunyai komuniti muslim lebih ramai berbanding negara seperti Amerika Syarikat pun masih tak melambangkan mereka itu muslim tegar yang mengamalkan cara hidup Islam secara menyeluruh.

Tika ini,
mengakui bahawa, bukan sahaja masyarakat berbangsa kulit putih kini semakin ghairah dengan Islam bahkan orang yang masih belum memeluk Islam pun seperti orang Islam, dek kerana lifestyle atau cara hidup mereka dan sifat budi pekerti yang Islam ajar wujud dalam jiwa mereka. Contoh mudah kita boleh lihat, negara Jepun dimana rakyatnya yang begitu sensitif dengan sampah. Sampah tidak kelihatan langsung di tepi-tepi jalan bahkan di kawasan tong sampah disekeliling tong itu pun tak kelihatan sampah. Tambahan pula, Jepun mengiktiraf pekerja yang memungut sampah dari rumah ke rumah itu sebagai gelaran "Kejuruteraan Kesihatan" - Health Engineering.

Afiq dan Aidil kelihatan berselera menikmati makan malam mereka dengan kadar yang sederhana.

Ibu kota di cyberjaya masih 'hidup' dengan manusia yang pelbagai rencam di sebalik bangunan tak bernyawa itu.

***
Bersambung..

MUHAMMAD AFIQ BIN MD NASIR
3 MAC 2013
kembara.seorang.muslim
Cerpen Musafir Orang Asia






No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...