Sunday, October 9, 2011

TAK MINAT…




Segala puji bagi Allah Tuhan sekalian alam. Selawat dan salam ke atas Nabi Muhammad SAW serta para sahabat baginda dan alim ulama' di setiap zaman.

Dalam keterbatasan waktu yang ada, akhirnya blog 'Kembara Seorang Muslim' kembali dikemaskini. Pada entri kali ini, kita ingin membicarakan soal antara minat dan kesungguhan. Manusia di atas muka bumi ini masing-masing tak lari dengan kehendak atau minat yang tersendiri. Boleh juga saya katakan ianya adalah 'Hobi', tak timbul hobi itu berdasarkan minat seseorang akan sesuatau perkara yang diiktiraf hal itu sebagai hobi. Maka ianya bermula dari minat. Satu persoalan boleh dilontarkan, macam mana ingin menghadirkan keminatan seseorang itu? Si A minat dalam bermain bola sepak tetapi si B tak berminat bahkan berminat dalam benda lain. Kenapa si B minatnya tak boleh sama dengan minat si A? Itulah manusia yang telah Allah ciptakan di atas muka bumi ini dengan pelbagai watak dan kebolehan masing-masing.

Dalam entri saya yang lepas, yang membicarakan soal 'WillPower' iaitu Kuasa Kehendak atau Kuasa Keinginan, mungkin ada kesinambungan antara 'WillPower' dan minat. Barangkali ia bermain hanya istilah sahaja. Tetapi jika diamati, ianya ada perbezaan sedikit antara kedua-dua ini. Kita tolak tepi. Maka apabila Kuasa Kehendak itu wujud dalam diri, maka secara tidak langsung minat itu akan hadir dalam diri. Walaupun sesuatu perkara itu ialah seseorang yang tak mahir atau tak pernah lakukan, tetapi apabila Kuasa Kehendak itu wujud maka dia akan cuba terus menerus dalam meneroka bidang itu dan akhirnya minat pun hadir dengan sendiri. Mana mungkin manusia itu lahir di dunia terus saja pandai dalam ilmu berpidato?

Manusia masing-masing sedang mengalami proses belajar. Tak kira usia muda mahupun tua. Belajar itu tak semestinya dalam keadaan yang formal tetapi proses ini adalah berterusan hingga ke liang lahad.

Ada perbezaan yang akan dilihat oleh kita yakni hasil kerja yang kita minati itu. Pekerjaan yang kita kurang minat akan rendah tahap kualiti hasilnya berbeza dengan mutu hasil kerja yang kita minati. Maka, adakah sesuatu kerja yang kita minat itu dilaksanakan dengan acuh tak acuh? Sudah pasti tidak. Maka terbitlah satu perkataan yang kita panggil :

Kesungguhan.

MUHAMMAD AFIQ BIN MD NASIR

13 Zulkaedah 1432

10 OKTOBER 2011

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...