Tuesday, October 25, 2011

Astronomi Satu Permulaan…




Astronomi, berasal dari bahasa Greek. Juga kadang-kala kita memanggil 'Astronomos' dimana perkataan 'Astro' – "bintang" dan 'Nomos' – "Aturan". Maka, ianya boleh dipanggil sebagai "Aturan-Bintang".

DEFINISI

Beberapa definisi yang telah dikeluarkan oleh beberapa sarjana terulung dalam bidang sains tentang maksud ilmu astronomi. Astronomi adalah satu cabang ilmu sains dimana menyentuh perihal 'Celestial Objects' – 'Objek Cakerawala' adalah merujuk kepada objek-objek seperti asteroid, komet, bintang, planet dan sebagainya.

Astronomi adalah satu ilmu sains yang mengkaji tenaga-jirim di alam semesta, ianya berkaitan dengan komposisi, ciri fizikal, pergerakan dan kitaran.

Di atas adalah antara definisi umum perihal astronomi.

Dalam Bahasa Melayu, kebiasaan dipanggil 'Ilmu Falak' dimana ditakrifkan sebagai – "satu cabang ilmu sains tabii yang mengkaji perjalanan badan-badan cakerawala seperti Bumi, Bulan, Matahari dan bintang-bintang"

Mari kita lihat definisi oleh sarjana islam mengenai ilmu Astronomi :

Pakar astronomi muslim, Al-Biruni dalam kitab terulungnya 'Kanun Al-Masu'di'mendefinisikan falak sebagai sesuatu yang mengikut revolusi atau putaran. Pakar sejarah muslim, Ibnu Khaldun dalam bukunya 'Muqaddimah' mendefinisikan astronomi adalah satu cabang ilmu yang mempelajari pergerakan bintang. Apabila kita melihat definisi-definisi ini, ianya adalah satu pergerakan yang berlaku di alam semesta yang PASTI tersusun bukanlah satu pergerakan yang random.

Apakah implikasi definisi tersebut?

"
Of law, of order, of a certain pattern, of regularity, or cyclical motion or revolutions, of structure, of universality, of gradualness - it is both constantly in motion yet stable and ordered and not chaotic." – Jadi, dalam pergerakan inilah yang memang seragam, pasti seragam dan sebab itu ia digelar 'Law of Order'. Hal ini jelas, jika kita mengaitkan akan perihal ketuhanan, sudah pasti yang menciptakan alam semesta ini adalah dari Tuhan yang satu bukan terdiri dari banyak Tuhan. Kerana, pergerakan objek cakerawala ini adalah seragam maka ianya adalah mutlak. Dalil Al-Quran telah banyak memberitahu kita akan pergerakan bulan, matahari yang sistematik dan Penciptanya adalah Allah SWT.

SKOP ASTRONOMI

Astronomi mengajar dimensi yang berlainan dalam mengenal objek cakerawala, iaitu :

  1. Taburan
  2. Pergerakan
  3. Komposisi
  4. Evolusi

Astronomi juga dipecahkan kepada beberapa bidang yang utama :

  1. Astrometry
  • Mengukur posisi objek-objek cakerawala dan perubahan posisinya yang meliputi koordinat tertentu.
  1. Celestial Mechanics
  • Mengkaji pergerakan dan daya diantara objek-objek cakerawala. Ini boleh dikaitkan dengan konsep Hukum Newton dan Universal Gravitation.
  1. Astrophysics
  • Mengkaji tentang fizikal dan bahan kimia yang wujud di objek-objek cakerawala dan diantaranya. Ianya juga menerangkan berpandukan model dengan menggunakan hokum Fizik.

METOD

2 Kaedah utama digunakan dalam Astronomi :

  1. Observation (Pemerhatian)
  • Sama ada langsung atau tidak langsung; monitoring the electromagnetic spectrum; instrumentation; regulatory versus exploratory; the possibility of direct sampling.
  1. Calculation (Pengiraan)
  • Berpandukan dengan kefahaman ciri-ciri pergerakan objek cakerawala.

MANFAAT

Terdapat manfaat yang kita peroleh apabila wujudnya ilmu astronomi ini. Ianya sudah pasti manfaat kepada manusia khasnya kerana peredaran objek-objek cakerawala inilah yang menentukan arah angin,destinasi tempat dan fenomena-fenomena alam yang lain. Manfaat paling UTAMA adalah berkait dengan 'MASA' dimana dengan ilmu astronomi, kita dapat membuat calendar yang kekal dan tepat dan juga terciptanya jam. Selain itu, ianya bermanfaat kepada para pengembara yang mengembara ke serata dunia dengan hanya melihat kedudukan objek-objek cakerawala ataupun posisi bintang yakni buruj. Ahli saintis juga mudah untuk mengklasifikasikan fenomena alam yang berlaku seperti GERHANA BULAN dan MATAHARI, perubahan angina monsoon, kejadian bayu darat dan bayu laut dan sebagainya.

Terdapat banyak manfaatnya daripada ilmu astronomi ini untuk kegunaan dan kebaikan manusia sejagat.

ASTRONOMI VS ASTROLOGI

Maksud 'Astrologi' dalam kamus Bahasa Inggeris (Oxford Advanced Learner's Dictionary, 7th Edition) :

  • "The study of the positions of the stars and movements of the Planets in the belief that they INFLUENCE HUMAN AFFAIRS."

Maksud 'Astronomy' dalam kamus Bahasa Inggeris (Oxford Advanced Learner's Dictionary, 7th Edition) :

  • "The scientific study of the sun, moon, stars, planets and etc.
  • Rujuk definisi astronomi di atas.

Pendek kata, astrologi adalah bidang yang digunapakai oleh puak-puak yang meramal kedudukan bintang di langit kemudian hasilnya mereka mengaitkan dengan sifat-sifat manusia.Manakala astronomi adalah bidang yang mengkaji bintang dan objek cakerawala tanpa mengaitkan langsung perihal sifat-sifat manusia, bahkan mereka mengkaji untuk manfaat manusia seperti yang telah dinyatakan di atas. Adapun sesetengahnya melihat juga astrologi ini ada perkaitan dengan falsafah, tetapi secara pokoknya ia adalah 'TILIK NASIB'

Jika di pandang sisi ISLAM, astrologi ini sama dengan 'Ahli Nujum' dan nyata sekali Islam menolaknya dimana ramalan yang dibuat berdasarkan kedudukan bintang dan mempercayainya dengan tiada panduan agama.

MUHAMMAD AFIQ BIN MD NASIR

28 Zulkaedah 1432

25 OKTOBER 2011


 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...