Thursday, March 3, 2011

Ya Rasulullah SAW, umatmu kini...


Bismillah,
Selawat dan salam ke atas Nabi junjungan kita Nabi Muhammad SAW, Rasulullah yang amat kita sayangi dan rindui. Baginda, Nabi kepada umat ini, umat akhir zaman. Aku, ketika menulis coretan maya ini, terasa sedih, sebak menyelubungi jiwa ini. Tatkala aku terbayangkan perit getir perjuangan ya Rasulullah SAW, aku rasa seperti aku amat kecil seolah-olah insan yang sangat dimanja-manjakan dalam kehidupan dunia. Wahai ummah! Nabi Muhammad SAW amat mencintai kita, amat sayang kepada kita wahai ummah. Sudahlah dengan kecintaan kebendaan, kecintaan dengan wanita sebelum akad, sudahlah!

Aku bercerita bukan beerti aku sempurna. Akal yang dianugerahkan oleh Allah SWT ini gunakan semaksimum mungkin dalam mengenal cinta nan hakiki. Cinta kalian terhadap makhluk, lebih-lebih lagi terhadap wanita sebelum akad amatlah dikasihani kerana kamu tidak kenal kecintaan ya Rasulullah terhadap kita yang tinggi, sangat tinggi cintanya. Suasana kini tampak membimbangkan akibat perasaan kerinduan terhadap Rasulullah SAW kian pudar,pudar,pudar. Dek kerana musuh-musuh islam yang senantiasa merobek mengoyak iman di jiwa manusiawi yang bergelar muslim seluruh pelusuk dunia. Wahai Ummah! Kita ummat akhir zaman. Tiada lagi umat selepas ini. Sedarlah...

Perasaan cinta serta rindu terhadap Rasulullah SAW perlu ditebalkan dalam jiwa. Baginda sangat menyayangi kita bahkan syafaat Baginda sedang menanti kita di hari akhirat kelak dalam membantu umatnya yang menderita waktu itu. Kalian perbetulkan akhlak, rasai kemanisan dalam kehidupan yang berlandaskan syariat islam. Inilah risalah dakwah yang Rasulullah SAW perjuangkan semasa bangsa Arab jahiliyyah meronta-ronta mencari sinar cahaya kehidupan dan Bagindalah yang menyelamatkan mereka bahkan menyelamatkan seantero dunia sehingga kita akhirnya dapat nikmat iman dan islam ini.

MUHAMMAD AFIQ BIN MD NASIR
-kembara seorang muslim-

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...