Thursday, January 6, 2011

Satu...Dua...




Bismillah,
1.Hari ini perlu lebih baik daripada semalam agar hari ini dijadikan sejarah hidup yang bermakna di masa yang mendatang.Aku bersyukur...kerana hari ini telah dikurniakan oleh Allah untuk muhasabah dan mengajar aku sesuatu.Cukup tepat pada sasaran jiwa..

2.Nah, unit yang sedia ada menahanku untuk mangambil KO-K.Pertambahan unit perlu dilaksanakan.Bukan itu yang aku ingin bicarakan,tetapi sewaktu di dalam bilik Ketua Pengajian Fizik : Prof.Madya Dr.Ahmad Puaad Hj Othman.Nasihat beliau akan aku ingat bahkan sentuhan dari seorang prof. yang mendalami ilmu fizik lebih dari diri ini.

3."Islam ni kan org yang memberi lagi baik dari yg menerima.." , "Orang yang bawa Islam jadi kenalah mantap juga dari akademik supaya org luar lihat-wow inilah org yg bawa islam.." senyuman di wajahnya terukir...Aku tersentak.Aku hanya dapat mendiamkan diri akur akan kata2 prof. dan sememangnya itu yang aku kena tunjukkan.Pastinya ia menjadi pemangkin semangat dalam berdakwah.Mana mungkin semangat kita luntur akibat perkara2 furuq (kecil) ini wujud.Aku termuhasabah selepas sesi pertemuan dengan prof.

4.Sepanjang perjalananku menuju ke kolej kediaman,aku berbual dengan hati.Aku perlu lebih kuasa,Will-Power aku perlu dicari semula.Rindu saat2 kuasa keinginanku membuak-buak ingin mendalami ilmu fizik ini semasa berada kuliah bersama En.Zahidi di Matrikulasi.Aku mencari pengganti beliau semasa berada di kampus.Rasanya aku sudah jumpa 'kembar'nya dan aku perlu berdamping dengan dia untuk proses 'individual learning' khas fizik sahaja.

Maka benarlah apa yang dikatakan:

"Erti Hidup Pada Memberi"
-Us.Hasrizal Abdul Jamil-


MUHAMMAD AFIQ BIN MD NASIR
-kembara seorang muslim-

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...