Saturday, January 1, 2011

Negara Bertamadun???




Bismillah~
Dunia oh dunia.
Malaysia oh Malaysia.

1. Saat yang dikatakan indah di mulut-mulut manusia sewaktu tibanya detik 12malam, maka permulaan azam baru setiap individu bermula, berputik, sambil juga 'dentuman' bunga api menghiasi langit malam. Maka bertepuk tamparlah segenap manusia di pelusuk dunia meraikannya.

2. Menerusi XPDC Dakwah Anjuran GAMIS (Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia)di KLCC baru-baru ini,saya serta para aktivis yang lain turun menyaksikan sendiri masalah ummah secara realiti bukan di kaca TV.Sudah pasti matlamat kami adalah mengajak mereka manusia yang hanyut dibuai kebendaan serta keseronokkan melampau fitrah.Nah, ianya sudah pasti cukup mencabar para jiwa aktivis untuk mara tebalkan muka demi mengubat serta mencegah luka ummah masa kini.

3. Hendak didiskusi tentang masyarakat bertamadun,saya yakin ianya pasti mendefinisikan dengan pelbagai nilai murni. Namun, hakikat sebenar pada apa yang berlaku adalah sebaliknya bahkan lagi teruk tahap yang dijangkakan.Maksiat...

4. Di mata masyarakat kini indah dengan pencapaian negara yang kononnya mencapai tahap kemajuan seiring negara maju yang lain.Tetapi, jika diteliti secara dekat para muda mudi yang sepatutnya menjadi aset negara telah kecundang akhlaknya.Tahun baru yang diraikan di KLCC jelas menampakkan remaja bersahaja meneguk berdozen botol arak pelbagai kasta. Islam yang tidak dipasak dengan kental dlm jiwa dan inilah akibatnya.

5. Negara ini masih 'tidur' lena bagaikan sedang tidur di atas tilam yang begitu empuk sehinggakan malas untuk bangkit.Malaysia mundur dari segi pembentukkan akhlak yang maksimum.

Banyak lagi yang ingin saya coretkan disini.Namun, perubahan perlu dimulakan kerana tanpa permulaan ianya tidak akan membuahkan hasil.

MUHAMMAD AFIQ BIN MD NASIR
-kembara seorang muslim-

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...