Wednesday, December 15, 2010

Minat dan 'Will-power' Terhadap Sains Islam




Bismillah,
Jelas kelihatan kebanyakkan orang tahu akan sains islam ini, namun berapa banyak yang minat serta 'ghairah' untuk mendalami perkara ini.Para akademik terutamanya di Malaysia pasti pakar serta tahu akan sejarah dan penciptaan segala macam teori para sarjana islam ini.Tetapi kepada golongan muda mudi, anak2 kecil dan sebagainya bagaimana mereka memperoleh info serta maklumat tentang apa yang dikatakan Sains Islam?

Sains islam yang dahulunya dipelopori kebanyakkan oleh sarjana islam bukanlah sekadar untuk kita kagumi sekarang ini.Tetapi,haruslah menjadikan ianya 'indicator' dan pemangkin kepada struktur pemikiran para saintis di Malaysia serta global yang beragama Islam.

American media accompany the opening of "1001 Inventions" exhibition in New York. Reporter Clyde Haberman from The New York Times published on December 6, 2010 an elogious article "In This Show, an Islamic World Brimming with Innovation", in which in particular, he stated that the exhibition "1001 Inventions" focuses on a time when the Muslim world was an incubator for ideas in science and technology

Dipetik dari : http://www.muslimheritage.com/features/default.cfm


Memperlihatkan bahawa sains yang sarjana Islam bawakan adalah yang terbaik antara terbaik semasa dunia terkapa-kapai mencari apa itu 'Moden' dikeluarkan daripada sumber sains.Jika dilihat dalam 'quote' diatas yang saya ambil dari link tersebut barat mengakui kecelikkan sains islam ini dan mengadakan satu 'exhibition' yang mengfokuskan kepada dunia islam ibrah daripada idea sarjana islam.

Terlalu banyak yang dapat kita ketahui sebalik cara pemikiran sarjana islam terdahulu.Jika kita amati,mereka ada Will-power iaitu kuasa keinginan yang sangat tinggi dalam jiwa mereka.Lihat sahaja Al-Khawarizmi.Beliau ingin belajar ilmu nombor,sangat mahu.Beliau mengembara ke india dan berjumpa dengan sarjana india yang mahir dalam ilmu nombor.Sarjana india itu tidak mahu mengajar beliau akan tetapi Al-Khawarizmi berjaya jua memujuk sarjana india itu dan mereka terus membuat kelas disitu juga dengan menggunakan papan yang diselaputi salji untuk menulis.

"The Miracle of Arabic science, using the word miracle as a symbol of our inability to explain achievements which were almost incredible... unparalleled in the history of the world."
George Sarton


Adakah penemuan sains sekarang ini sudah 'fullstop'?

Jawapannya, tidak. Kerana akal kita tidak tercapai untuk memikirkan perkara baru yang belum dijumpa orang.Saya berpendapat, jika kita hidup dalam zaman para sarjana islam, adakah kita mampu untuk memikirkan nuklear? laptop? dan sebagainya..sudah pasti tidak.Maka adakah ini masalah? tidak juga. Saya berpendapat bahawa, sewaktu era sarjana islam wujud, sarjana barat turut ada waktu itu. Persoalan, mereka tidak jangkakan penemuan2 sains yang dikeluarkan oleh islam, tetapi sarjana islam berjaya.Hal ini sudah pasti merujuk kepada cara pemikiran dan Kuasa Keinginan para sarjana islam yang akan saya cuba kupaskan dalam kajian mendatang.

MUHAMMAD AFIQ BIN MD NASIR
-kembara seorang muslim-

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...