Wednesday, August 18, 2010

Berjinak-jinak dengan B.L.O.G

Assalamua'laikum
sudah beberapa hari aku memiliki blog ini. Maklumlah 'budak baru belajar' dlm 'seni' blogger ni, tidak hairanlah kurangnya pos..namun blog ini menjadikan medium untuk aku mencurahkan ilmu yang tak seberapa ini. Sejak akhir2 ini, aku meneliti kehidupan manusia di sekitar ku yakni UKM Bangi..di dalam bulan yang penuh barakah "Ramadhan"..aku kebingungan melihat suasana para muda-mudi di malam hari,kelihatan mereka lebih seronok menghabiskan masa dengan bergelak ketawa, borak itu ini dalam konteks lagha'..sudah pasti di siang hari mereka berpuasa dan sama ada pahala puasa mereka berkurang atau tak tepuk dada tanya iman.tapi di mlm hari tatkala perut sudah diisi juadah makanan, mereka seolah-olah 'bertenaga' melakukan perkara2 lagha' itu tadi..hmm pelik bukan?

kita merenung sejenak,
alangkah bagusnya kita di malam hari dijadikan masa untuk beramal ibadah, mengulangkaji subjek2 yang lemah, mencari ilmu di alam maya dan sebagainya..berfikirlah secara seorang Hamba Allah yang penuh dengan dosa..tatkala minda kita disetkan begitu,perbuatan lagha' itu tadi tidak akan wujud.

hmm..sebenarnya meneliti persekitaran mengajak kita untuk berfikir. Melihat kerenah2 manusia yang pelbagai ragam, dan akhirnya membentuk diri kita supaya menjadi lebih matang dalam pemikiran. Belajar di kampus bukanlah medan seperti kita di bangku sekolah. Ianya lebih dari itu..aku melihat, situasi di makmal..mengapa perlu kita bersuka-ria, gelak-gelak semasa melakukan eksperimen? - saintis zaman sekarang begitu ke?? - Jika ingin menjadi saintis, tunjukkan perwatakan saintis dalam diri anda..-serius-teliti-berfikir- itu yang perlu ditonjolkan..walaupun kita tidak pandai dalam melakukan eksperimen itu adalah proses pembelajaran..yang penting akhlak kita.

akhir kata,
renungan bersama serta muhasabah diri ini~

MUHAMMAD AFIQ BIN MD NASIR
-kembara seorang muslim-


Comments
1 Comments

1 comment:

  1. saya sgt bersetuju...bagusla ade blog cmni..ilmiah..thnx sahabat (^_^)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...