Thursday, August 19, 2010

Apakah ini dipanggil sains?


Assalamua'laikum,
Jika ditranslasikan ke bahasa inggeris sudah tentu - "What is this thing Called Science?" inilah judul buku falsafah sains yakni secara pemikiran saintifik. Berguru dengan Prof.Dr.Roslan dalam bidang ini cukup membuatkan aku terkapai-kapai dalam imaginasi saintifik. Petikan kata-kata beliau :
" Saya ajar kamu semua sebagai seorang ahli fikir..."

sudah terbukti kata-kata beliau, namun ianya membuatkan kita lebih matang dalam cara berfikir. Buku ini merungkai mengenai falsafah-falsafah sains dimana para saintis tidak boleh tidak perlu adanya falsafah sebelum menerbitkan teori baru. Berbalik teori itu tadi, bagaimana jika kita ingin menerbitkan satu teori dengan cara yang mudah? sudah tentu jika ingin menerbitkan teori kita perlu dilengkapi dengan pelbagai fakta-fakta, pembuktian itu ini namun sikap manusia tidak akan mudah percaya akan apa yang diterbitkan oleh kita sendiri walaupun kita akui itu benar. Namun cara mudahnya ialah dengan kaedah 'Falsificationisme' - falsi atau maksud lain, ketidakbenaran,ketidaksahihan atau perkataan lebih mudah 'Pemalsuan'. Apa yang hendak saya katakan ialah, dengan cara 'pemalsuan' itu kita akan cuba 'mencabar' teori asas itu tadi. Jika kita berjaya merealisasikan bahawa teori itu berjaya 'dipatahkan' maka kita sudah berjaya mencipta satu penemuan baru. Sebagai contoh :

Kita tahu warna merah itu merah. Tapi setujukah anda jika saya katakan merah itu sebenarnya bukan merah..

itulah cara ungkapan kita 'memalsukan' apa yang kita anggap memang benar kejadian itu. Dengan itu, wujudlah pemikiran kita untuk mengorek yang merah itu bukan merah. merah ada banyak, merah hati, merah darah dan sebagainya. Adakah 1+2= satu balik? sudah pasti tidak..jadi jika merah campur coklat sedikit pasti tidak menjadi merah tetapi merahnya ada hanya situasi warna berbeza. Kita bergerak ke dalam lagi, kita boleh berubah dengan masa. anda setuju? sekejap lagi pasti anda akan menutup blog saya bukan? jadi kita akan berubah dengan masa. tetapi, kita boleh 'program'kn masa itu dengan merancang sesuatu terlebih dahulu. Kita sekarang ini hanya sebagai consumerisme semata-mata kerana sains itu ada produk manakala falsafah tiada produk. Kerana kita sains hanya selidik-selidik kemudian untuk memuaskan penyelidikan dengan mencipta 'devices' atau alat padahal sebelum ianya berlaku,wujudnya falsafah terlebih dahulu. Tidak hairanlah dahulu kala aristotle terkenal dengan falsafah beliau yang pelbagai. tidak lupa juga sarjana islam yang turut melahirkan para pemikir-pemikir falsafah yakni mereka menggabungkan falsafah-falsafah terdahulu.

"dalam 'masa' ada 'ruang',dalam 'ruang' ada 'kuasa' "

Akhir kata, dengan sains jua boleh mengajak kita untuk mengenal Allah SWT. Dalam Ayat-ayat Al-Quran turut banyak memperkatakan tentang kejadian manusia.prosesnya..gunung-ganang, proses hujan dan sebagainya. Itu semua sains. Ingat, bahawasanya Allah jualah yang maha kaya ilmuNYA.

-MUHAMMAD AFIQ BIN MD NASIR-
-kembara seorang muslim-



Comments
1 Comments

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...