Wednesday, May 30, 2012

Cerpenis : Liku-Liku Kota di Tanah Gersang (1)



Hamzah terus meluru ke biliknya lalu terus ke tempat meja belajarnya. Tangan meraba-raba ke dalam bag galasnya mengambil computer riba untuk dibuka. Ali sedang membaca surat khabar terhenti akibat dari tadi melihat gelagat sahabatnya itu yang kelam kabut lagaknya. Hamzah tidak mempeduli sahabatnya itu.

“Oh tidak, rupanya aku ada temu janji dengan rakan-rakan persatuan Islam yang lain untuk berbincang tentang isu Irshad Manji petang ini jam 5…” keluh sedikit Hamzah seorang-seorang. Jam sudah menunjukkan jam 4 petang, cepat-cepat dia mengambil telefon bimbitnya menghantar mesej kepada rakan-rakan persatuan Islam yang lain sebagai peringatan agar mereka tak terlupa.

“Kau ada motor tak Hamzah? Kalau tak ada aku boleh bagi pinjam. Lagipun aku tak ke mana-mana petang ni. Engkau pun tiada kenderaan nak pergi sana. Oh ya, kat mana tempat kau punya temu janji? “

“Di Masjid Teras Jernang. Oh ya, terima kasih ya Ali aku baru nak minta pinjam motor dekat kau” kelihatan senyum manis terukir di wajah Hamzah. Berbunga-bunga hatinya apabila Ali sudi memberi pinjam motor untuk temujanji Hamzah pada petang itu.

“Balik nanti, belikan aku mee segera ye!” jerit Ali apabila sedar Hamzah di pintu bilik.

“InsyaAllah!” Balas Hamzah ringkas.

***

Suasana petang nan damai itu dirasai seluruh masyarakat teras jernang. Jelas sinaran matahari yang tak panas membolehkan anak-anak kecil mahupun muda bersukan di padang. Kelihatan di kedai kopi Pak Seman begitu ramai warga emas duduk-duduk melepaskan lelah sambil mencicip air kopi pekat, ada juga yang rancak berbual sehinggakan air yang panas telah sejuk dibuatnya leka berbual.

Hamzah meletakkan motor sahabatnya itu di parkir bersebelahan dengan kereta Imam Besar Masjid Teras Jernang. Hamzah terus mendapatkan rakan-rakan persatuan Islamnya yang sudah pun berada di ruang solat belakang masjid tersebut. Kelihatan rakan-rakannya itu sedang duduk berbentuk bulatan yang tak berapa kemas tetapi santai.

“Assalamua'laikum, Maaflah aku lambat sikit sampai. Aku kalau bawa motor memang slow sebab nak menjiwai suasana petang.” Hamzah mengusik untuk pembuka bicara, dia terus duduk di sebelah Karim yang sejak Hamzah hadir dari tadi tersenyum-senyum kambing.

“Tak mengapalah Hamzah lagipun kami baru selesai baca Al-Mathurat.” Jelas Osman.

Ahli-ahli yang hadir pada petang itu tidaklah begitu ramai bilangannya. Hanya sekadar 3 orang sahaja tak termasuk Hamzah. Mereka adalah Osman, Karim, Azan dan Hamzah. Mereka adalah ahli persatuan Islam di jami'ah al-wataniah al-malizia. Pertemuan mereka adalah hanya untuk berdiskusi matang tentang isu umat masakini perihal perjuangan Islam Liberal yang dibawa oleh Irshad Manji. Buku beliau yang menjadi kontroversi dalam kalangan umat islam seluruh dunia yang bertajuk “Allah, Kebebasan dan Cinta” sudah tersebar luas sama ada jualan atau muat turun PDF percuma di ruang maya internet.

- Apa yang mereka bincangkan? -

Bersambung…
MUHAMMAD AFIQ BIN MD NASIR
31 May 2012

Comments
1 Comments

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...