Sunday, May 27, 2012

Barah Itu Merebak Rakus


Anak kecil dibunuh kejam di Syria yang dipimpin regim Basyar






500 Artis menghiburkan Belia?


Ketika mana kita sedang menghirup udara segar sambil mencicip air kopi panas lekat di hujung kerongkong sambil menyandar di kerusi malas kemalas-malasan lagaknya, saudara kita di belah Negara timur tengah sedang gagah menyusur langkah berduri menapak deras melangkah menentang manusia yang tiada jiwa erti hidup bertuhan. Mereka memburu syahid di medan berdarah agar manisnya wajah berseri menikmati keindahan syurga Illahi.

Saya antara lautan manusia di bumi ini yang turut simpati akan peristiwa bergolak di timur tengah malah suasana yang menimpa seluruh umat Islam di dunia ini. Ada yang kelaparan, ada yang kemiskinan, ada yang bermandi darah sepanjang masa, ada meronta kesakitan yang sarat…

Kita hanya pandai duduk bersahaja tanpa usaha.

Keluhan hati kecil ini berdengus juga apabila melihat nasib Negara sendiri dimana masyarakat yang masih menaruh harapan pada pemimpin sedia ada. Kita sedia maklum, di sekolah telah mempelajari ilmu akhlak dan moral bahkan dalam subjek Pendidikan Islam turut diajar benda yang sama. Apa dia?

Akhlak.

Kalau akhlak seseorang itu dicerminkan baik belaka hanya di kaca TV dan di media akhbar, ternyata ia tidak mampu memberi bukti yang kukuh. Anda sebagai manusia yang hidup mati kerana Allah, sudah tentu tahu mana syariat mana adat, mana pahala mana dosa! Kadang-kala saya runsing memikirkan hal ini kerana apa tujuannya jika kita belajar agama di sekolah dalam bab itu ini tapi masih menafikan apa yang diajar dahulu pada kehidupan reality…

Antaranya ialah soal aurat.

Bukan soal aurat sahaja bahkan banyak perkara lain lagi yang konon-konon masa kecik kita belajar di sekolah agama sekaligus juga dapat skor ‘A’!

Barah ini sedang menimpa di Negara saya. Runtun jiwa saya apabila barah lain sedang melanda di Negara-negara islam yang lain, yang hanya berpeluk tubuh bersenang lenang dengan harta kekayaan hasil semulajadi tanpa menghiraukan saudara islam yang sedar sarat berdarah! Barah dan parah lagi bilamana kita masih membesarkan perkara furu’ (kecil) yakni soal-soal bida’ah itu tak boleh ini tak boleh, tapi lupa akan masalah yang lebih besar sedang melanda umat Islam di seluruuuh dunia.

Buka mata hati anda, tenang, baca Al-Quran, mohon petunjuk dariNYA agar hati kita senantiasa berpadu dalam membantu mendirikan Islam di tempat tertinggi dengan apa jua cara atau wasilah yang kita guna. InsyaAllah semoga barah itu pulih dengan redhaNYA.

MUHAMMAD AFIQ BIN MD NASIR
27 Mei 2012

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...