Monday, June 27, 2011

Wahai Pemilik Jiwa-Jiwa Tenang : Anak Muda


Bismillah,
Kehidupan ini adalah sementara. Jangan dibiarkan kehidupan yang dianugerahkan oleh Allah SWT ini berlalu tanpa amal kebaikan. Bumi, adalah satu destinasi. Destinasi kepada hamba Allah yang bergelar MANUSIA. Manusia yang pelbagai rencam apabila tibanya mereka ke destinasi ini. Bersyukurlah bagi kita yang sebaik lahirnya kita berada dalam kalangan keluarga yang beragama Islam. Dunia, sungguh indah. Keindahan yang tercipta ini bukanlah untuk kita bermegah-megah untuk kebaikan ekonomi Negara bahkan perlu kita muhasabah bahawa Allah SWT yang Maha Berkuasa dan Maha Bijaksana mencipta keindahan ini.

Alhamdulillah Syukur…

Mari, kita tingkatkan amalan kebaikan kita seharian. Aku masih meronta-ronta mencari apa yang dicari. Pencarianku akan memakan masa yang agak panjang. Namun pencarianku ini adalah tidak lain dan tidak bukan, semata-mata untuk mencari keredhaan Allah SWT dan berbakti kepada ummah. Biarlah sejurus aku meninggalkan dunia yang penuh tipu daya ini, aku dapat meninggalkan benih penjanaan pahalaku.

Cukup.

Wahai pemilik jiwa-jiwa tenang, bicaraku ini bukanlah hadir atas kerana diri ini sudah hebat, tidak. Tapi bicaraku ini adalah bicara soal ummah. Kita tergolong dalam kelompok itu. Jikalau kalian masih diselimuti kesenangan materialistic terlampau, mari kita sama-sama berdoa’ agar terdetik jiwa kita untuk kembali kepada Allah SWT. Jangan dikatakan kalian, tetapi aku, aku turut terjerumus terjatuh tersungkur dek kerana lalai dan alpa mengikut bisikan syaitan dan hawa nafsu. Namun begitu wahai pemilik jiwa-jiwa yang tenang, itulah cabaran muslim pada sepanjang zaman dan waktu. Kita kena kuat! Hatta pemerintah yang sedia ada mengajak kita untuk bermaksiat, jangan mudah melulu akur tunduk akan perintahnya malah ingatlah Allah SWT dan ajaran Rasulullah SAW.

Wahai pemilik jiwa-jiwa tenang,

Saat kita bersorak tempik gelak tawa riang, kita kadang kala lupa penderitaan saudara seakidah kita yang sedang mengerah tulang 4 kerat mereka dalam mempertahankan daulat Islam. Lihatlah di Palestin, di Mesir, di Afghanistan dan lain-lain lagi, mereka tidak semoden kita yang memiliki pelbagai alatan komunikasi yang canggih. Kerana mereka sedang fokus untuk mempertahankan Islam, mereka tidak ada masa untuk memikirkan untuk memiliki kereta mewah, rumah banglo, TIDAK. Hatta ada yang mereka memiliki harta, mereka sanggup menggadaikan harta itu demi Islam tercinta. Adakah kita lupa akan sirah perjuangan para Anbiya’ ? Adakah kita lupa akan pengorbanan para sahabat Nabi Muhammad SAW yang lalu?

“Aku merasa hairan dengan mereka yang mahukan manusia yang ditindas dan dizalimi berlutut memohon kepada penzalim dan penindas itu.Demi Allah, kalaupun dengan perkataan itu dapat menyelamatkan aku daripada tali gantung sekalipun, sesekali aku tidak akan mengucapkannnya. Aku lebih rela kembali menemui Allah dalam keadaan Dia meredhai aku dan aku meredhai-Nya”
- As Syahid Syed Qutb-


Wahai pemilik jiwa-jiwa tenang,

Bangkitlah wahai jiwa pemuda sekalian. Aku adalah pemuda. Marilah bangkit. Hatta aku tersungkur di padang pasir pun aku akan menyeru pada kalian untuk bangkit pertahankan Islam. Pemuda harapan bangsa dan AGAMA bukan terhenti pada bangsa. Cukuplah musuh-musuh islam memperbodohkan kita dalam melaga-lagakan kita dengan isu Bangsa sewaktu bagaimana kejatuhan Turki Uthamaniyyah. Agama Islam lah yang menyelamatkan kita dari segenap perkara wahai Jiwa Pemuda sekalian! Aku bicarakan ini bukan aku seorang yang alim untuk berbicara soal ini, tetapi adakah mahu kita lihat islam dirobek-robek dengan halus sehingga ranap hancur luluh tidak terkata? Janganlah melatah wahai pemuda. Semangat kita ini semangat yang segar yang perlu disalutkan dengan ilmu. Janganlah kita menunding jari menuduh dan menganggap orang ini salah itu salah. Sama-samalah kita mempertegakkan yang haq dan jatuhkan yang batil! yang batil kini tampak BETUL dan haq kini tampak SALAH. Apa ini semua! Wahai pemuda, kalian boleh menilai. Aku tidak mahu perkataan ‘PAKSA’ terkeluar dari mulut kalian. Sebaik-baiknya keIKHLASan itu yang Allah nilai disisiNYA.

“Sesungguhnya Islam datang dalam keadaan asing dan akan kembali pula dalam keadaan asing, maka berbahagialah orang-orang dikatakan asing.”
(HR. Muslim dari hadits Abu Hurairah dan Ibnu Umar radhiallahu ‘anhuma)




MUHAMMAD AFIQ BIN MD NASIR
-kembara seorang muslim-
0319 AM – 28/6/2011

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...