Thursday, October 25, 2012

Indahnya Maksiat Itu


Allahuakbar! Allahuakbar! Allahuakbar!...

Laungan itu kalau kita nak mudah faham kita perlu terjemah ke dalam bahasa kita. Allah Maha Besar, ulanglah banyak-banyak kali pun kita pasti akan merasakan sesuatu akan kalimah itu.

Kita ini nak capai redho Tuhan sangatlah harus berkorban. Namun manusia, sering kali diserang dengan pelbagai jenis maksiat yang berleluasa tanpa sekatan di luar sana. Bagi saya, maksiat ini puncanya dari banyak perkara.

Pertama, ia berkait dengan peluang dan ruang. Sebagai contoh, Si fulan tinggal di rumah keluarga. Pada hari itu, kebetulan keluarganya pulang ke desa selama 2 hari. Tinggallah dia keseorangan di rumah. Rumah pula ada internet, streamyx pula tu kelajuan 4MB lagi, astro beyond HD siap TV plasma besar. Maka terdetik pada hati dia untuk mencuba sesuatu yang diluar jangkaan norma manusiawi. Dibukanya komputer dengan internet yang laju, lalu melayari laman lucah, akibat leka dan syok terdetik pula ingin mencuba mengajak kawan perempuan untuk datang ke rumah, lalu bermulah episod duka yang menghantui hidupnya...nau'zubillah

Kedua, ia berkait dengan masa dan pemimpin. Pemimpin mencorakkan negara dengan acuan tersendiri. Kalau di Malaysia, masyarakat telah dibentuk telah dididik, telah didedahkan dengan suasana barat selama hampir 57 tahun. Bayangkan, hampir setiap tahun, pemimpin gagal mendidik rakyatnya ke arah acuan Islam bahkan disuapkan lagi dengan arus pemodenan dalam sudut fesyen, cara hidup, pembelajaran dan sebagainya, dan sebab itulah selama 57 tahun nilai-nilai islam sukar untuk diajar kembali kepada masyarakat kerana sudah liat dek kerana masa yang panjang bahkan ia seolah-olah telah menjadi perkara biasa dek kerana pemimpin yang ambil ringan soal-soal nilai islam untuk diprakttikkan dalam kehidupan seharian. Ianya bukan sekadar solat, ia bukannya sekadar puasa, zakat ataupun haji tetapi hasil dari melaksanakan rukun islam itu menatijahkan sebuah kehidupan yang bersyariat yakni melaksana perintah-perintah Allah seperti menutup aurat dengan sempurna, tiada rasuah, tiada riba' dan sebagainya.

Pemimpin  tak menegur rakyat, pemimpin tak mendidik rakyat tapi sebaliknya pemimpin memperalatkan rakyat untuk kepuasan pangkat dan harta.

Akhir sekali, suka saya mencabar diri ini dengan kata-kata dari saya sendiri, iaitu, kalau benar mata ini adalah penyebab dosa kita menggunung, sanggupkah kita korbankan mata dengan cucuk mata kita untuk buta agar tak melihat maksiat?

Kalau benar tangan ini adalah penyebab dosa kita menggunung, sanggupkah kita korbankan tangan, potong tangan ini agar tak melakukan maksiat?

Kalau benar kaki ini adalah penyebab dosa kita menggunung, sanggupkah kita korbankan kaki potong juga kaki ini agar kita tak berjalan ke tempat maksiat?

Renung-renungkanlah

Salam Aidiladha buat para pembaca

MUHAMMAD AFIQ BIN MD NASIR
26/10/2012

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...