Saturday, March 10, 2012

Biarkan Masa Itu Berlalu Pergi?



Masa yang berlalu itu merupakan tragedi yang meninggalkan seribu satu pengajaran yang luar biasa pernah saya alami. Sungguh, masa itu berlalu memberi tamparan hebat kepada diri yang alpa ini. Seolah-olah tragedi kali ini adalah situasi yang kedua seperti sama tetapi berbeza rupa. Saya yakin, pengajaran secara praktikal lebih efektif berbanding pengajaran secara teori semata-mata. Contoh mudah yang saya boleh beri adalah, kita tahu bahawa masa itu penting, ilmu itu perlu dicari, usaha kena gigih segigihnya. Itu semua adalah teori.

Teori.

Namun, bagaimana teori yang kita tahu itu mampu dapat kita praktikkan dengan jayanya sejaya perkataan yang diungkap ‘masa itu penting’. Pengajaran secara praktikal yang dimaksudkan ialah, Allah akan mentarbiyyah hambaNYA dengan memberi pelbagai ujian. Apabila hambaNYA telah kunci jam pada jam 5.30 pagi untuk bangun malam, apakan daya hasutan syaitan menguasai diri lalu si fulan telah bangun pada jam 7.30 pagi. Lalu akibat terlewat bangun, qada’ tidak terbuat terus bersiap untuk bergegas ke tempat kerja, tanpa bersarapan walaupun sedikit. Menaiki motosikal ke tempat kerja melihat jam sudah hampir jam 8 pagi dengan baju kemeja tidak bergosok, seluar kusut.

Lalu sampai di tempat kerja, sebaik sudah ‘punch card’ lalu si fulan itu duduk di bangku. Menutup mukanya dengan kedua tapak tangan, tiba-tiba air mata mengalir di balik jari-jarinya. Rupanya dia sedang menangis.

Menangis kerana tidak menjaga masa, lalu di awal harinya telah berlalu dengan begitu kelam kabut sehinggakan solat subuh sanggup dibiarkan. Lantas, si fulan itu dapat belajar sesuatu pada hari tersebut. Apa yang telah dia pelajari?

MASA ITU PENTING. Si fulan itu bukan sahaja dapat belajar sesuatu melalui tragedi itu tetapi lebih dari itu, dia akan lebih beringat kepada Allah, karakter lebih berdisiplin, masa akan lebih tersusun, semua ini hanya semata-mata Allah beri ujian praktikal tentang ‘MASA’ untuk mengajar hambaNYA secara praktikal bukan sekadar berteori semata-mata.

Sungguh, jadilah muslim yang menilai sesuatu ujian dari Allah itu dengan penilaian seorang hamba yang menagih kasih dan tarbiyah dariNYA. Allah akan beri kepada kita apa yang kita tidak terjangka dan yang tak terjangka itulah memberikan pengajaran yang luar biasa.

MUHAMMAD AFIQ BIN MD NASIR
9 Mac 2012
Ayer Keroh Melaka.

Comments
2 Comments

2 comments:

  1. Teringin jumpa,insyaAllah nanti ya akhi..byk blaja dri nta.. :)

    ReplyDelete
  2. afiq..usrah kite tetap ada. tp mse 2 xtntu.... rndu dgr crite ka...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...