Friday, May 27, 2011

Topic : Career in Physics



Bismillah,
Kerjaya anda telah bermula,sememangnya tidak kelihatan pada mata kasar tetapi kerjaya anda perlu dirancang untuk ke arah mana selepas anda bergraduasi kelak. Ceritanya, selaku manusia yang masih menuntut ilmu fizik di Universiti Kebangsaan Malaysia,saya adalah antara berjuta orang yang tercari-cari peluang kerjaya untuk direbut. Hakikat, mahasiswa kini lesu,berasaskan mood exam masih tidak dibuang, hal ini menjejaskan peluang untuk seseorang itu berjaya dalam mendapatkan kerjaya yang tetap selari dengan apa yang dipelajari di kampus.

Rancanglah 'flow' atau perjalanan hidup anda dengan baik dan akhirnya kita serahkan pada Allah SWT untuk berikan yang terbaik untuk kita setelah kita berusaha.

MUHAMMAD AFIQ BIN MD NASIR
-kembara seorang muslim-

Thursday, May 26, 2011

Artikel : Al-Khanzini Ahli Fizik Yang Mendahului Masa.

AL-KHANZINI adalah salah seorang ulama yang terkenal sekitar tahun 1115-1130 di Merv. Tidak banyak yang diketahui mengenai latar be-lakang keluarganya, tetapi al-Khanzini adalah seorang hamba yang diberi peluang belajar matematik dan falsafah oleh tuannya. Beliau pernah menjadi pe-ngamal matematik di bawah naungan Istana Seljuk. Sungguhpun mempunyai kedudukan yang baik, al-Khanzini adalah seorang warak yang pernah menolak hadiah bernilai 1,000 dinar yang diberikan oleh seorang isteri amir. Malah menurut cerita, beliau hanya hidup dengan perbelanjaan tiga dinar setahun.

Pencapaian al-Khanzini dalam bidang astronomi adalah penciptaan sebuah jam air yang direka bentuk bagi tujuan astronomi, dan karyanya berjudul al-Zij al-Mutabar al-Sinjiri yang menerangkan kedudukan bin-tang-bintang bagi tahun 1115/16 pada latitud Merv.

Sungguhpun begitu, al-Khanzini lebih dikenali dengan bukunya, Kitab Mizan al-Hikma. Buku ini siap pada 1121, dan menjadi salah sebuah naskhah pen-ting dalam ilmu fizik Muslim. Kitab Mizan al-Hikma mengkaji keseimbangan hidrostatik, pembentukan dan kegunaannya, dan teori-teori statik dan hidrostatik di sebaliknya, dan pelbagai topik lain. Sebahagian daripada kitab ini telah diterjemah dan disunting oleh wakil Rusia, Khanikoff pada pertengahan abad ke-19.

Lapan bab terawal kitab ini membincangkan teori-teori pusat graviti yang pernah diketengahkan oleh al-Biruni, al-Razi dan Omar al-Kahyam. Al-Khanzini pula menumpukan perhatian kepada kegagalan orang Greek membezakan secara jelas antara kuasa-/tenaga, jisim dan berat. Beliau juga menunjukkan kepekaannya mengenai berat udara dan menyatakan udara menipis mengikut ketinggian. Dengan merujuk kajian-kajian sains terdahulu, al-Khanzini menyediakan rekod-rekod penting berkaitan sumbangan mereka yang mungkin tidak diketahui lagi atau hilang.

Kebanyakan karyanya yang lain adalah berkaitan hidrostatik, terutamanya penentuan graviti-graviti tertentu. Al-Khanzini juga menjelaskan dengan ter-perinci peralatan yang diperlukan untuk mendapat hasil kajian yang tepat. Ini menjadikan bukunya contoh terbaik dalam memberi perhatian kepada kete-patan saintifik.

Al-Khanzini menaruh minat dalam menentukan graviti spesifik bagi logam, batu-batu berharga dan aloi, untuk menentukan ketulenan bahan-bahan yang berbeza itu. Untuk menentukan berat satu spe-simen, beratnya di dalam udara dan air perlu diketahui, dan perubahan pada volum udara dan air dise-babkan spesimen tersebut. Kebanyakan pengkaji Muslim menggunakan penimbang air dalam ujian-ujian mereka.

Dengan menggunakan peralatan yang pernah digunakan al-Biruni, al-Khanzini melakukan ujian ber-kali-kali ke atas beberapa jenis logam dan batu per-mata. Beliau juga mengukur graviti spesifik bahan-bahan lain seperti garam dan tanah liat, serta men-catatkan sama ada bahan tersebut tenggelam atau timbul di dalam air. Beliau berjaya mencatatkan graviti spesifik bagi 50 bahan, termasuk batu permata, logam dan cecair. Ketepatan kajiannya amat meng-agumkan dan menjadi antara yang terhebat pernah dicapai oleh ahli fizik eksperimental Muslim.

Malah al-Khanzini merupakan orang pertama yang mengutarakan hipotesis bahawa graviti sesuatu benda adalah berbeza dan bergantung kepada jarak benda itu dari pusat bumi; fenomena ini hanya ter-bukti pada abad ke-18 setelah teori graviti dikembangkan.

Sumber: Al-Islam Mei 2006

Friday, May 13, 2011

Wahai pengembara pahala...


Bismillah,

Hembusan nafas setiap detik, nikmat dariNYA Allah SWT…

Kaki yang berjalan, meniti liku-liku kehidupan seorang pengembara…

Wahai pengembara pahala..

Dunia ini destinasimu..

Malu bertanya sesat jalanmu dalam kegelapan…

Wahai pengembara pahala…

Engkau tidak keseorangan dalam meniti kehidupan ini..

Nikmat bersahabat, nikmat beramah mesra..

Saat engkau tersipu-sipu dalam berbicara…

Ada sahaja yang melemparkan keberanian untuk engkau berbicara soal kebenaran…

Kini,

Wahai pengembara pahala..

Perjalananmu yang penuh ranjau onak dan duri…

Dikala engkau berhenti seketika merenung ke langit…

Terdapat sesuatu yang perlu engkau genggam nun sana…

Engkau berpijak di bumi Hang Tuah, bahkan saudaramu berpijak di bumi Al-Aqsa..

Wahai pengembara pahala..

Yakin pada diri,

Yakin pada Allah SWT,

Sesungguhnya Allah sentiasa bersama kita..



MUHAMMAD AFIQ BIN MD NASIR
Kembara Seorang Muslim

Thursday, May 5, 2011

Pembentangan Kertas Kerja 1 : Al-Quran dan Sains mengenai Kulit Manusia


Bismillah,
Sesungguhnya sains tidak lari dalam proses mengenal sunnatullah, peredaran Bumi pada paksinya, planet-planet yang mengelilingi matahari pada orbitnya yang tersendiri dan sebagainya. Sains Islam adalah yang terbaik berbanding dengan sains pemikir oleh Barat kerana sains Islam berkait rapat antara Agama bukan konsep sekularisme yang diamalkan oleh Barat dimana konsep sekularisma ini memisahkan agama dengan ilmu sains. Itulah uniknya dan indahnya Islam.

Pada awal tadi saya ada mengatakan bahawa, peredaran Bumi pada paksinya dan sebagainya. Kita lihat proses atau fasa perubahan bentuk Bulan yang dapat dilihat pabila malam menjelma dan ini jelas terbukti bahawa bulan beredar pada orbitnya di bumi dan setiap planet ada bilangan bulan yang tertentu. Perhatikan ayat Al-Quran Surah Yassin ayat ke-39

Maksudnya :
“Dan telah Kami tetapkan peredaran bagi bulan, sehingga (setelah ia sampai ke tempat peredaran yang terakhir) kembalilah ia seperti bentuk tandan yang tua.”

Bulan itu pada awalnya kecil berbentuk sabit, kemudian setelah menempati tempat peredaran, ia menjadi purnama, kemudian pada tempat peredaran terakhir kelihatan seperti tandan kering yang melengkung. –Nota Kecil pada Al-Quran tentang ayat di atas-

Lihatlah, Allah SWT Maha Bijaksana, kita manusia teramat cetek ilmunya sedangkan Allah boleh mencipta satu sistem atau fasa perubahan bulan utk kemaslahatan ummah dalam menentukan waktu-waktu solat, Puasa di bulan Ramadhan dan sebagainya.

Ini adalah muqaddimah saya dalam berbicara tentang keindahan sains itu sendiri dalam corakkan Islam yakni dalil-dalilnya cukup jelas dan nyata menerusi Al-Quran dan Hadis Nabi Muhammad SAW. Justeru itu, rungkaian dalil-dalil ini jelas mengukuhkan lagi pembuktian penemuan-penemuan sains tika ini.

Saya amat tertarik akan falsafah Universiti Kebangsaan Malaysia dimana tempat saya menadah ilmu Allah SWT ini dimana “The Philosophy” ini yang mencorakkan pemikiran seorang pencinta ilmu yang ikhlas dan berwawasan. Falsafah yang dimaksudkan ialah :

“Paduan antara Iman kepada Allah dengan Ilmu yang bermanfaat serta gabungan antara teori dengan amal adalah dasar utama bagi perkembangan ilmu, proses pembinaan masyarakat terpelajar dan pembangunan Universiti.”

Jelas falsafahnya, namun hakikat, di medan realiti ternyata berbeza dari segi penghayatannya. Menerusi falsafah ini ternyata, kajian penyelidikan yang dilaksanakan oleh para penyelidik haruslah selari dengan falsafah Universiti itu sendiri dalam kebaikan ummah sejagat. Dengan itu, perhatikan bagaimana penyelidik dari Chiang Mai Universiti di Thailand yang bernama Prof.Tegatet Tejasen sebagai Ketua Jabatan Anatomi di Universiti tersebut, telah membuat penyelidikan tentang kulit manusia. Perhatikan juga kenyataan yang dibuat oleh beliau iaitu :

“When a Doctor examines a patient suffering from burn injuries, he verifies the degree of burns by a pinprick. If the patients feel pain, the doctor is happy, because it indicates that the burns are superficial and the pain receptor are intact. On the other hand, if the patient does not feel any pain, it indicates that it is a deep burn and the pain receptors have been destroyed”

Melihat pada kenyataan beliau terhadap “Pain receptors have been destroyed” jelas reseptor kesakitan itu wujud dan ianya akan musnah apabila berlakunya “deep burn”. Dalam kerangka kita sebagai manusia yang tercari-cari kebenarannya, sudah pasti pada awalnya mengetahui bahawa sakit yang dirasai adalah terus dihantar ke otak untuk diproses mengeluarkan keputusan dan menafsirkan bahawa kita rasa sakit sedangkan kita perlu tahu adanya satu reseptor yang mengesan kesakitan itu terlebih dahulu.
Islam itu indah, perhatikan potongan ayat Al-Quran surah An-Nisa’ ayat ke-56 :



Maksudnya :
“Sesungguhnya orang-orang yang kafir kepada ayat-ayat Kami, kelak Kami masukkan mereka ke dalam neraka. Setiap kali kulit mereka hangus, Kami ganti kulit mereka dengan kulit yang lain, supaya mereka merasakan azab. Sesungguhnya Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.”

Menerusi dalil inilah yang melengkapkan hasil keberjayaan kajian yang dibuat oleh Prof.Tegatet Tejasen dalam mencari jawapan adanya “Pain Receptor” itu dan akhirnya beliau mengucap dua kalimah syahadah memeluk agama Islam.
Kulit merupakan organ homeostasis yang penting. Ia merupakan organ manusia yang paling besar yang memiliki berat sekitar 6 paun. Kulit bertindak sebagai rintangan di antara persekitaran luar dan dalam badan iaitu sebagai pemisah. Kulit berperanan melindungi otot dan organ manusia.

Akhir kalam bicara, setiap tingkah laku akan lebih bermakna jika kita kembali merujuk kepada ajaran agama yang kita anuti ini yakni Islam. Islam sahajalah yang menyelesaikan pelbagai masalah ummah tika ini sewaktu ummah meronta-ronta mencari ruang cahaya kebenaran maka Islam lah jawapannya dan solusi terbaik.
Rujukan :
1.Al-Quran, Surah An-Nisa’, Surah Yassin
2.Laman Sesawang Universiti Kebangsaan Malaysia, Falsafah Universiti
3.Sazelin Arif,Ahmad Ridzwan Mohd Nor, Nooraini Sulaiman, Mahadi Abu Hassan, Ali Hafizar Mohamad Rawi, 2007, Tamadun Islam dan Tamadun Asia, Shah Alam,Selangor Malaysia, Mac Graw Hill Education.


MUHAMMAD AFIQ BIN MD NASIR
Kembara Seorang Muslim

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...